Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Järvenpään katuverkon mitoitusajoneuvotarkastelu

Kallio, Kimi (2025)

 
Avaa tiedosto
Kallio_Kimi.pdf (3.791Mt)
Lataukset: 


Kallio, Kimi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503124131
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida Järvenpään katuverkon pää- ja kokoojakatujen liittymien mitoitusta suurille ajoneuvotyypeille, kuten moduulirekoille, telibusseille ja kuorma-autoille. Työn taustalla oli Järvenpään kaupungin tarve selvittää katualueiden liittymissä olevia mitoituksellisia ongelmia, jotka haittaavat raskaan liikenteen suoriutumista. Lisäksi kaupungilta puuttui näkökulma siitä, millä mitoitusajoneuvoilla katuverkon eri sijainneissa pystyy kulkemaan. Työn toiminnallisen osuuden tilaajana toimi Järvenpään kaupungin kaupunkikehityksen palvelualue ja toimeksiantajana Sitowise Oy.
Tutkimuksessa koottiin karttapohjille kaikki Järvenpään kaupungin alueella sijaitsevat kohteet, joiden toiminta edellyttää suuria kuljetuksia, kuten logistiikka- ja teollisuuskeskittymiä sekä päivittäistavarakauppoja. Näihin johtaville reiteille valittiin kolme mitoitusajoneuvoa: 13-metrinen kuorma-auto, 15-metrinen telibussi ja 25,25-metrinen täysperävaunu. Reittien varrella olevia liittymiä arvioitiin aluksi silmämääräisesti katukuvanäkymällä, jonka jälkeen yhdessä Järvenpään kaupungin kanssa valituista 24 liittymästä suoritettiin ajouratarkastelut. Ajouratarkastelut toteutettiin AutoTURN-simulointiohjelmalla, ja niissä arvioitiin liittymien soveltuvuutta kolmelle edellä mainitulle ajoneuvolle.
Tulokset osoittivat, että Järvenpään katuverkolla on useita liittymiä, joissa suurten ajoneuvojen liikkuminen on rajoitettua. Haasteita aiheuttivat esimerkiksi kadunvarsipysäköinti sekä liittymien geometriasta johtuvat rajalliset kääntymistilat. Monissa tapauksissa ajoneuvot joutuivat käännöksissä käyttämään viereisiä tai vastaantulevien kaistoja ja ylittämään reunatukia. Erityisen ongelmallisia olivat keskustan alueella ja Vanhan yhdystien varrella sijaitsevat liittymät, joissa täytyi päästä kulkemaan täysperävaunulla. Toisaalta osa liittymistä tuki sujuvaa liikkumista. Työn tarkoituksena oli tarkastelu, joten hankalimpien kohteiden osalta luovutettuun aineistoon lisättiin parannusehdotusten sijaan huomioita.
Kaupungille tuotettiin lisäksi havainnollistavaa ja visuaalista aineistoa, kuten pdf-muotoisia reittikarttoja, jotka esittävät raskaan liikenteen oletetut reitit ja kuljetustarpeita vaativat kohteet. Nämä kartat ovat muokattavissa ja toimivat hyödyllisenä lähtötietoaineistona suunnittelun tukena tulevaisuudessa. Työn jatkokehitysehdotuksena esitettiin tarkempien ohjeistusten luomista ajouratarkasteluja varten sekä erillisten tiedostojen laatimista näitä tarkasteluja varten.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste