Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Älä sää rupee mulle aukoo" : Tunnetaito-opetusta yläkouluun

Rusava, Satu (2025)

 
Avaa tiedosto
Rusava_Satu.pdf (951.5Kt)
Lataukset: 


Rusava, Satu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134226
Tiivistelmä
Yläkouluissa kohdataan päivittäin nuorten käyttäytymisen ja levottomuuden haasteita. Tutkimusten mukaan tunnetaito-opetuksella voidaan helpottaa nuorten oppimista ja vähentää keskittymisvaikeuksia.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yläkouluun sopivan tunnetaito-opetuksen malli, joka toimii opettajan työkaluna. Opinnäytetyön tavoitteena oli tämän työkalun avulla helpottaa tunnetaito-opetuksen toteuttamista yläkoulussa sekä vähentää nuorten kokemaa ahdistuneisuutta ja levottomuutta.

Opinnäytetyönä toteutettiin pilotti, jossa tutkimusten pohjalta kehitettyä tunnetaito-opetuksen interventiota testattiin kolmessa Porin Lyseon yläkoulun luokassa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa sekä interventiossa käsiteltiin nuoruuden ikäkautta tunteiden ja tunnetaitojen näkökulmasta.

Interventiosta saatuja kokemuksia kerättiin kyselyllä, joka toteutettiin välittömästi intervention jälkeen. Kysely selvitti oppilaiden kokemuksia intervention hyödyllisyydestä sekä opettajien kokemuksia sen toimivuudesta tunnetaito-opetuksen työkaluna.

Tulokset osoittivat intervention auttavan empatiataitojen kehittämisessä. Kahdeksannen luokan oppilaat kokivat intervention hyödyllisimmäksi. Tytöt antoivat yleisesti poikia korkeampia arvosanoja interventiosta, erityisesti itseymmärryksen ja empatiataitojen osalta. Intervention toteuttaneet opettajat kokivat intervention sisällön sekä sen toteuttamisen positiivisena. Haastetta toi oppilaiden levottomuus ja vähäinen osallistuminen keskusteluun. Mallin lisäkehittäminen ja jalkauttaminen Porin Lyseon kouluun alkoi osin jo opinnäytetyön tekemisen aikana.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste