"Älä sää rupee mulle aukoo" : Tunnetaito-opetusta yläkouluun
Rusava, Satu (2025)
Rusava, Satu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134226
Tiivistelmä
Yläkouluissa kohdataan päivittäin nuorten käyttäytymisen ja levottomuuden haasteita. Tutkimusten mukaan tunnetaito-opetuksella voidaan helpottaa nuorten oppimista ja vähentää keskittymisvaikeuksia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yläkouluun sopivan tunnetaito-opetuksen malli, joka toimii opettajan työkaluna. Opinnäytetyön tavoitteena oli tämän työkalun avulla helpottaa tunnetaito-opetuksen toteuttamista yläkoulussa sekä vähentää nuorten kokemaa ahdistuneisuutta ja levottomuutta.
Opinnäytetyönä toteutettiin pilotti, jossa tutkimusten pohjalta kehitettyä tunnetaito-opetuksen interventiota testattiin kolmessa Porin Lyseon yläkoulun luokassa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa sekä interventiossa käsiteltiin nuoruuden ikäkautta tunteiden ja tunnetaitojen näkökulmasta.
Interventiosta saatuja kokemuksia kerättiin kyselyllä, joka toteutettiin välittömästi intervention jälkeen. Kysely selvitti oppilaiden kokemuksia intervention hyödyllisyydestä sekä opettajien kokemuksia sen toimivuudesta tunnetaito-opetuksen työkaluna.
Tulokset osoittivat intervention auttavan empatiataitojen kehittämisessä. Kahdeksannen luokan oppilaat kokivat intervention hyödyllisimmäksi. Tytöt antoivat yleisesti poikia korkeampia arvosanoja interventiosta, erityisesti itseymmärryksen ja empatiataitojen osalta. Intervention toteuttaneet opettajat kokivat intervention sisällön sekä sen toteuttamisen positiivisena. Haastetta toi oppilaiden levottomuus ja vähäinen osallistuminen keskusteluun. Mallin lisäkehittäminen ja jalkauttaminen Porin Lyseon kouluun alkoi osin jo opinnäytetyön tekemisen aikana.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yläkouluun sopivan tunnetaito-opetuksen malli, joka toimii opettajan työkaluna. Opinnäytetyön tavoitteena oli tämän työkalun avulla helpottaa tunnetaito-opetuksen toteuttamista yläkoulussa sekä vähentää nuorten kokemaa ahdistuneisuutta ja levottomuutta.
Opinnäytetyönä toteutettiin pilotti, jossa tutkimusten pohjalta kehitettyä tunnetaito-opetuksen interventiota testattiin kolmessa Porin Lyseon yläkoulun luokassa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa sekä interventiossa käsiteltiin nuoruuden ikäkautta tunteiden ja tunnetaitojen näkökulmasta.
Interventiosta saatuja kokemuksia kerättiin kyselyllä, joka toteutettiin välittömästi intervention jälkeen. Kysely selvitti oppilaiden kokemuksia intervention hyödyllisyydestä sekä opettajien kokemuksia sen toimivuudesta tunnetaito-opetuksen työkaluna.
Tulokset osoittivat intervention auttavan empatiataitojen kehittämisessä. Kahdeksannen luokan oppilaat kokivat intervention hyödyllisimmäksi. Tytöt antoivat yleisesti poikia korkeampia arvosanoja interventiosta, erityisesti itseymmärryksen ja empatiataitojen osalta. Intervention toteuttaneet opettajat kokivat intervention sisällön sekä sen toteuttamisen positiivisena. Haastetta toi oppilaiden levottomuus ja vähäinen osallistuminen keskusteluun. Mallin lisäkehittäminen ja jalkauttaminen Porin Lyseon kouluun alkoi osin jo opinnäytetyön tekemisen aikana.