Ilmastonmuutoksen vaikutukset Itämeren logistiikkaan : nykytila ja tulevaisuuden näkymät
Jungell, Erik (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503164328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503164328
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ilmastonmuutoksen nykyisiä ja tulevia vaikutuksia Itämeren kuljetuksille. Opinnäytetyön tavoitteena on esittää vaikutukset helposti ymmärrettävässä muodossa, herättää ajatuksia aiheesta, muutokseen varautumisesta ja muutoksen mahdollisesta hidastamisesta.
Ilmastonmuutos on globaali haaste, jonka vaikutukset näkyvät tulevaisuudessa erityisen vahvasti Itämeren alueella. Itämeri on suomen ulkomaankaupan kuljetuksille välttämätön ja sen kautta kulkee vuosittain yli 90 % kaikista kuljetuksista.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Lähteinä käytettiin mm. tullin julkaisemia ulkomaankaupan tilastoja sekä ilmastonmuutokseen liittyvää kirjallisuutta ja nettilähteitä.
Tulokset osoittivat, että ilmastonmuutoksen vaikutuksia on jo havaittavissa Itämerellä, erityisesti jäätalvien esiintyvyydessä, pituudessa ja laajuudessa. Suomalaiset satamat ja varustamot pyrkivät pienentämään kasvihuonepäästöjään ja ovat kehittäneet mm. uusia vähäpäästöisempiä ratkaisuja aluksille ja kuljetusprosesseille. This thesis addresses the current and future impacts of climate change on transportation in the Baltic Sea. The aim of this thesis is to illustrate the effects of climate change in an easily understandable format, stimulate discussion on the topic and raise awareness about the importance of preparing for the change and possibly slowing it down.
Climate change is a global issue, and its effects will be particularly pronounced in the Baltic Sea region in the future. The Baltic Sea is essential for Finland’s foreign trade transportation, with over 90 % of all transport passing through it annually.
The thesis utilized a quantitative research method. Sources included foreign trade statistics published by Finnis Customs, as well as literature and online materials related to climate change.
The findigs indicated that changes caused by climate change are already observable in the Baltic Sea, particularly in the occurrence, duration, and extent of ice winters. Finnish ports and shipping companies are actibely working to reduce their greenhouse gas emissions and have developed new, low-emission solutions for ships and transportation.
Ilmastonmuutos on globaali haaste, jonka vaikutukset näkyvät tulevaisuudessa erityisen vahvasti Itämeren alueella. Itämeri on suomen ulkomaankaupan kuljetuksille välttämätön ja sen kautta kulkee vuosittain yli 90 % kaikista kuljetuksista.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Lähteinä käytettiin mm. tullin julkaisemia ulkomaankaupan tilastoja sekä ilmastonmuutokseen liittyvää kirjallisuutta ja nettilähteitä.
Tulokset osoittivat, että ilmastonmuutoksen vaikutuksia on jo havaittavissa Itämerellä, erityisesti jäätalvien esiintyvyydessä, pituudessa ja laajuudessa. Suomalaiset satamat ja varustamot pyrkivät pienentämään kasvihuonepäästöjään ja ovat kehittäneet mm. uusia vähäpäästöisempiä ratkaisuja aluksille ja kuljetusprosesseille.
Climate change is a global issue, and its effects will be particularly pronounced in the Baltic Sea region in the future. The Baltic Sea is essential for Finland’s foreign trade transportation, with over 90 % of all transport passing through it annually.
The thesis utilized a quantitative research method. Sources included foreign trade statistics published by Finnis Customs, as well as literature and online materials related to climate change.
The findigs indicated that changes caused by climate change are already observable in the Baltic Sea, particularly in the occurrence, duration, and extent of ice winters. Finnish ports and shipping companies are actibely working to reduce their greenhouse gas emissions and have developed new, low-emission solutions for ships and transportation.