Perehdytys 2.0 : prosessin tukeminen digitaalisella oppimismateriaalilla - kehittämisprojekti kouluterveydenhuoltoon
Alutoin, Mervi (2025)
Alutoin, Mervi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503164334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503164334
Tiivistelmä
Perehdytyksen tavoitteena on, että työntekijä tuntee työpaikkansa, tehtävänsä sekä organisaation toimintakulttuurin. Laadukas perehdytys tukee sopeutumista, tehokkuutta ja sitoutumista sekä parantaa työn laatua ja potilasturvallisuutta. Nykyajan työntekijät odottavat joustavaa ja personoitua perehdytystä, mikä edellyttää organisaatioilta tarkkaa suunnittelua. Hyvin toteutettu perehdytys hyödyttää sekä työntekijöitä että organisaatioita lisäten osaamista, hyvinvointia ja asiakastyytyväisyyttä.
Kehittämisprojektin aihe on työelämälähtöinen ja myös valtakunnallisesti ajankohtainen. Tavoitteena oli kehittää perehdytystä tehokkaammaksi ja vaikuttavammaksi sekä luoda innovatiivinen ja motivoiva perehdytyskokemus, tukien omatoimista oppimista ja itseohjautuvuutta. Perehdytystä tarkastellaan oppimisprosessina, jossa korostetaan tiedon aktiivista rakentamista. Perehdytysmallilla varmistetaan myös tiedon siirtyminen luotettavasti ja tehokkaasti.
Projektissa hyödynnettiin konstruktiivista kehittämismallia ja yhteistoiminnallisia työpajoja aineistonkeruussa. Tuotoksena syntyi aikataulutettu perehdytysohjelma sekä demoversio perehdytysmateriaalin toiminnallisuudesta digitaalisella oppimisalustalla.
Kehittämisprojektin aihe on työelämälähtöinen ja myös valtakunnallisesti ajankohtainen. Tavoitteena oli kehittää perehdytystä tehokkaammaksi ja vaikuttavammaksi sekä luoda innovatiivinen ja motivoiva perehdytyskokemus, tukien omatoimista oppimista ja itseohjautuvuutta. Perehdytystä tarkastellaan oppimisprosessina, jossa korostetaan tiedon aktiivista rakentamista. Perehdytysmallilla varmistetaan myös tiedon siirtyminen luotettavasti ja tehokkaasti.
Projektissa hyödynnettiin konstruktiivista kehittämismallia ja yhteistoiminnallisia työpajoja aineistonkeruussa. Tuotoksena syntyi aikataulutettu perehdytysohjelma sekä demoversio perehdytysmateriaalin toiminnallisuudesta digitaalisella oppimisalustalla.