Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekoälyn käyttö pöytäroolipelin pelimestarina ja pelimestarisovelluksen toteutus Unreal Enginessä

Girs, Otto (2025)

 
Avaa tiedosto
Girs_Otto.pdf (1.460Mt)
Lataukset: 


Girs, Otto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503174341
Tiivistelmä
Tekoälyn nopean kehityksen myötä on noussut keskustelua tekoälyn tulevaisuuden käytöistä varsinkin videopelien muodossa. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tekoälyn käyttöä pöytäroolipelin pelimestarina sekä kehitettiin prototyyppi Unreal Engine -ympäristössä OpenAI:n ChatGPT-mallilla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin tekoäly pystyy toimimaan pelimestarina noppapohjaisissa pöytäroolipeleissä, kuten Dungeons & Dragons. Prototyypin avulla pelaajat pystyvät kommunikoimaan tekoälyn kanssa sekä mukauttaa sääntöjä ja maailmaa halunsa mukaan.

Tutkimusmenetelminä käytettiin prototyypin kehitystä ChatGPT-integraatiolla ja mielipidekyselyä pöytäroolipelaajille, joiden kokemus vaihtelee täysin aloittelijoista vuosia pelanneisiin veteraaneihin. Kyselyn avulla arvioitiin tekoälyn suorituskykyä tarinankerronnassa, sääntöjen hallinnassa ja pelaajien toimintaan reagoimisessa. Tekoälyn vahvuudet havaittiin erityisesti tarinan luomisessa ja pelaajan syötteiden huomioimisessa, mutta heikkouksia ilmeni yksityiskohtien muistamisessa ja sääntöjen johdonmukaisessa soveltamisessa.

Tulokset osoittivat, että ChatGPT-4:llä on potentiaalia toimia pelimestarina, mutta sen suorituskyky ei vielä vastaa ihmispelimestarin kykyä ylläpitää yhtenäistä pelikokemusta. Jatkokehityksessä voitaisiin parantaa tekoälyn muistinkäsittelyä ja sääntöjen yhdenmukaisuuden hallintaa, mikä voisi mahdollistaa tekoälyn käytön itsenäisenä pelimestarina tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste