Digitaalisen palveluportaalin käyttöönotto
Toivanen, Emilia (2025)
Toivanen, Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503154303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503154303
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja sen tuomat muutokset yritysten ja organisaatioiden toimintaan ovat olleet ajankohtainen aihe jo pitkään. Jotta digitalisaation tuomat muutokset saadaan jalkautettua työyhteisöön, tarvitaan siihen muutoksen johtamisen taitoja ja tiivistä yhteistyötä läpi organisaation. Muutos on koskettanut myös hyvinvointialueiden toimintaa.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia muutoksen johtamisesta uuden digitaalisen palveluportaalin käyttöönotossa, jotta näitä kokemuksia voitaisi hyödyntää vastaavia uusia käyttöönottoja suunniteltaessa. Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä laadullisella painotuksella. Aineistonkeruutavaksi valikoitui teemahaastattelu. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, joka analysoitiin teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimustulokset toivat esiin ammattilaisten näkemyksen muutoksen johtamisesta ja etenkin viestinnän tärkeydestä. Johtopäätöksenä kohdeorganisaation toiminnan kehittämiseksi todettiin etenkin selkokielisen viestinnän huomioon ottamisen tärkeys.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia muutoksen johtamisesta uuden digitaalisen palveluportaalin käyttöönotossa, jotta näitä kokemuksia voitaisi hyödyntää vastaavia uusia käyttöönottoja suunniteltaessa. Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä laadullisella painotuksella. Aineistonkeruutavaksi valikoitui teemahaastattelu. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, joka analysoitiin teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimustulokset toivat esiin ammattilaisten näkemyksen muutoksen johtamisesta ja etenkin viestinnän tärkeydestä. Johtopäätöksenä kohdeorganisaation toiminnan kehittämiseksi todettiin etenkin selkokielisen viestinnän huomioon ottamisen tärkeys.