Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa

Salonen, Sanni (2025)

 
Avaa tiedosto
Salonen_Sanni.pdf (814.3Kt)
Lataukset: 


Salonen, Sanni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503174352
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvattajat tukevat lasten tunnetaitoja ja mitä keinoja he siinä käyttävät varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksenä oli seuraava: Miten lasten tunnetaitoja tuetaan varhaiskasvatuksessa? Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tilaajana toimi Pohjanmaalla sijaitsevan varhaiskasvatuksen yksikkö.
Ennen tutkimuksen aloittamista haettiin tietoa varhaiskasvatuksesta, tunteista, tunnetaidoista sekä varhaiskasvattajan roolista tunnetaitojen tukemisessa. Tietoperustassa käsiteltiin myös varhaiskasvatuslakia sekä sitä, miten varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa näkyy tunnetaidot ja niiden tukemisen tärkeys. Tutkimuksen aineisto hankittiin Webropol-kyselyllä, joka sisälsi neljä avointa kysymystä. Kysely lähetettiin varhaiskasvatusyksikön johtajalle, joka jakoi kyselyn henkilökunnalle. Kyselyyn vastasi kolme (3) varhaiskasvattajaa, mikä oli riittävä, sillä tilaajayksikön suomenkielisen henkilökunnan määrä on pieni. Saatu aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Teemoiksi muodostuivat tunnetaidot varhaiskasvatuksen arjessa, tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa, tunnetaitojen tukemisen keinoja ja erityiset toimintatavat tunnetaitojen tukemisessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että lasten tunnetaidot näkyvät jokaisella lapsella yksilöllisesti. Varhaiskasvattajan tärkein keino tunnetaitojen tukemisessa tulosten mukaan on tunnistaa eri tunnetiloja, jotta pystytään vastaamaan lapsen tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla. Kyselyyn vastanneiden kasvattajien mukaan lapsi aistii tilanteet, joissa hänelle käyttäydytään välinpitämättömästi tai torjuvasti, sekä toisaalta myös tilanteet, jossa hänet kohdataan hyväksyvästi. Aikuisen oikeanlainen läsnäolo ja ajan antaminen lapselle ilmeni tuloksissa tärkeäksi keinoksi. Tunteiden tunnistamisen ja nimeämisen erilaisilla menetelmillä, kuten kuvakorteilla, peleillä ja leikeillä, koettiin opettavan ja tukevan lapsen tunnetaitojen kehitystä. Tuloksista ilmeni erilaisten menetelmien ja keinojen hyödyt tunnetaitojen tukemisessa. Tuloksista voitiin päätellä myös, että varhaiskasvattajat pitävät tunnetaitoja ylipäätään tärkeänä asiana lapsen kehitykselle.
Jatkotutkimuksena olisi kiinnostavaa ja ajankohtaista selvittää sosiaalisen median vaikutus lapsen tunnetaitoihin ja niiden kehittymiseen. Varhaiskasvatuksen näkökulmasta kiinnostavaa on esimerkiksi se, miten huoltajan oma sosiaalisen median käyttö ja huomion kiinnittyminen puhelimeen vaikuttaa lapsen tunteiden huomioon ottamiseen ja tätä kautta lapsen tunnetaitojen kehittymiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste