Koulupoissaolot Sipoossa : huoltajien ja nuorten kokemukset sekä kehitysehdotukset
Johansson, Sari (2025)
Johansson, Sari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503184464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503184464
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Sipoon kunnan perusopetuksessa käyttöön otetun koulupoissaolojen seurannan ja puuttumisen mallin käyttöönottoa. Tutkimuksen kohteena oli 8–9-luokkalaisten nuorten ja huoltajien kokemukset kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä sekä poissaoloihin puuttumisen toimintamallin toimivuudesta. Sitouttava kouluyhteisötyö -kehittämishankkeen myötä Sipoon kunnan kouluissa on otettu käyttöön alueellinen ”Toimenpiteet oppilaan poissaolotilanteissa”-malli sekä palkattu kaksi kouluvalmentajaa ja kaksi yhteisökasvattajaa osaksi koulun jokapäiväistä toimintaa. Kyselyssä kartoitettiin perheiden kokemuksia poissaolojen syistä, niihin käytetyistä keinoista sekä yhteistyön toimivuudesta ja kerättiin kehitysideoita toiminnan parantamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin Sitouttava kouluyhteisötyö -kehityshankeen loppuraportin ja ”Yhteisellä koulutiellä-käsikirja perusopetuksen oppilaiden läsnäolon tukemiseen ja poissaolojen vähentämiseen” tuottamia määritelmiä ja johtopäätöksiä. Molemmat hankkeet olivat jatkoa Opetus- ja kulttuuriministeriön keväällä 2018 käynnistämän Vaativan erityisen tuen VIP-verkoston kehittämistyölle. Lisäksi tärkeää ajankohtaista tutkimustietoa saatiin viimeisimmästä Opetushallituksen ja THL:n kahden vuoden välein yhteistyössä toteuttamasta hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen peruskouluissa -tiedonkeruun TEA-viisarista sekä THL:n joka toinen vuosi toteutettavan kouluterveyskyselyn tuloksista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin kyselyn muodossa. Kyselyn tuloksien purkuun käytettiin aineistolähtöistä sisältöanalyysiä. Opinnäytetyön kysely muodostui kolmen keskeisen teeman ympärille. Näitä olivat poissaolojen seuraaminen, toimenpiteet ja tukitoimet poissaolojen kohdatessa sekä kehitysideat.
Kysely julkaistiin molemmilla kotimaisilla kielillä 8–9-luokkalaisille nuorille ja huoltajille anonyymina Forms-kyselynä Sipoon kunnan Wilman ilmoitustaululla. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 36. Tästä tutkimuskyselystä kerätty aineisto vahvistaa käsitystä siitä, että ennaltaehkäisevää toimintamallia kouluihin kehitettäessä on tärkeää miettiä, miten se järjestetään yhdessä eri toimijoiden kesken laadukkaasti ja kustannustehokkaasti mutta samalla myös asiakaslähtöisesti. Asiakkaan toiveita kuunnellen, tarpeita ymmärtäen sekä toimintaa säännöllisesti arvioiden.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin Sitouttava kouluyhteisötyö -kehityshankeen loppuraportin ja ”Yhteisellä koulutiellä-käsikirja perusopetuksen oppilaiden läsnäolon tukemiseen ja poissaolojen vähentämiseen” tuottamia määritelmiä ja johtopäätöksiä. Molemmat hankkeet olivat jatkoa Opetus- ja kulttuuriministeriön keväällä 2018 käynnistämän Vaativan erityisen tuen VIP-verkoston kehittämistyölle. Lisäksi tärkeää ajankohtaista tutkimustietoa saatiin viimeisimmästä Opetushallituksen ja THL:n kahden vuoden välein yhteistyössä toteuttamasta hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen peruskouluissa -tiedonkeruun TEA-viisarista sekä THL:n joka toinen vuosi toteutettavan kouluterveyskyselyn tuloksista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin kyselyn muodossa. Kyselyn tuloksien purkuun käytettiin aineistolähtöistä sisältöanalyysiä. Opinnäytetyön kysely muodostui kolmen keskeisen teeman ympärille. Näitä olivat poissaolojen seuraaminen, toimenpiteet ja tukitoimet poissaolojen kohdatessa sekä kehitysideat.
Kysely julkaistiin molemmilla kotimaisilla kielillä 8–9-luokkalaisille nuorille ja huoltajille anonyymina Forms-kyselynä Sipoon kunnan Wilman ilmoitustaululla. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 36. Tästä tutkimuskyselystä kerätty aineisto vahvistaa käsitystä siitä, että ennaltaehkäisevää toimintamallia kouluihin kehitettäessä on tärkeää miettiä, miten se järjestetään yhdessä eri toimijoiden kesken laadukkaasti ja kustannustehokkaasti mutta samalla myös asiakaslähtöisesti. Asiakkaan toiveita kuunnellen, tarpeita ymmärtäen sekä toimintaa säännöllisesti arvioiden.