Asiakaslähtöinen kehittäminen : ryhmätoiminnan kehittäminen neuropsykiatrisia piirteitä omaaville aikuisille
Sandelin, Saara (2025)
Sandelin, Saara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194582
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden toimijuutta vahvistavaa ja osallisuutta edistävää palvelua. Kehittämistyön kohderyhmänä olivat aikuiset, joilla on neuropsykiatrinen diagnoosi tai oma kokemus neuropsykiatrisista piirteistä. Asiakaslähtöisyys ohjasi kehittämistyön toteuttamista. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Satakunnan hyvinvointialueen Kestävän kasvun Satakunta 2 -hanke.
Kehittämistyön aikana käytettiin laajasti erilaisia menetelmiä tiedon keräämisen ja kehittämistyön tukena, sillä asiakaslähtöinen näkökulma vaatii syvää asiakasymmärrystä. Menetelminä olivat teemahaastattelu ja työpajat, joiden pohjalta luotiin ryhmätoiminnan pilotti. Pilotin toteutumista arvioitiin lopuksi asiakaskokemuskyselyn avulla. Asiakkaan rooli ja kokemusten merkityksellisyys nousi keskiöön. Asiakas haluttiin nähdä tasa-arvoisena vaikuttajana ja oman elämänsä asiantuntijana.
Opinnäytetyön kehittämistyön tuotoksena syntyi Tukea ja voimavaroja -ryhmätoiminnan malli, jonka tavoitteena on nostaa asiakkaiden tarpeet ja kokemukset palvelun keskiöön samalla korostaen asiakkaan kuulluksi ja nähdyksi tulemisen kokemuksen merkitystä palvelujärjestelmässä. Ryhmätoiminnan mallia voidaan muokata asiakkaiden tarpeiden mukaan sekä soveltaa myös muille kohderyhmille.
Kehittämistyön aikana käytettiin laajasti erilaisia menetelmiä tiedon keräämisen ja kehittämistyön tukena, sillä asiakaslähtöinen näkökulma vaatii syvää asiakasymmärrystä. Menetelminä olivat teemahaastattelu ja työpajat, joiden pohjalta luotiin ryhmätoiminnan pilotti. Pilotin toteutumista arvioitiin lopuksi asiakaskokemuskyselyn avulla. Asiakkaan rooli ja kokemusten merkityksellisyys nousi keskiöön. Asiakas haluttiin nähdä tasa-arvoisena vaikuttajana ja oman elämänsä asiantuntijana.
Opinnäytetyön kehittämistyön tuotoksena syntyi Tukea ja voimavaroja -ryhmätoiminnan malli, jonka tavoitteena on nostaa asiakkaiden tarpeet ja kokemukset palvelun keskiöön samalla korostaen asiakkaan kuulluksi ja nähdyksi tulemisen kokemuksen merkitystä palvelujärjestelmässä. Ryhmätoiminnan mallia voidaan muokata asiakkaiden tarpeiden mukaan sekä soveltaa myös muille kohderyhmille.