Asiakastyytyväisyys taloushallintokonsernissa
Nurkse, Katariina (2025)
Nurkse, Katariina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503204602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503204602
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ovatko toimeksiantajan asiakkaat tyytyväisiä saamaansa asiakaspalveluun. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda asiakastyytyväisyyskysely, jonka tulosten pohjalta voitiin arvioida asiakastyytyväisyyttä asiakaspalvelijoiden vuorovaikutusta sekä taloushallintopalveluiden laatua kohtaan. Tavoitteena oli myös kyselyn avulla selvittää asiakaspalvelun kehittämiskohteita ja esittää tutkimustulosten pohjalta kehittämisehdotuksia asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Toimeksiantajana toimi taloushallintoalan konserni, joka muodostuu emoyhtiöstä ja yhdestä tytäryhtiöstä. Tutkimus kohdistui konsernin kaikkiin asiakkaisiin, lukuun ottamatta maa- ja metsätalouden asiakkaita.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään miten asiakaskokemukset vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen ja miten asiakaskokemukset muodostuvat. Teoriaosuudessa käydään läpi myös, miten asiakastyytyväisyyttä voidaan mitata. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään tarkemmin, mitä odotuksia asiakkailla on taloushallintoalan asiakaspalvelua kohtaan. Tässä opinnäytetyössä asiakaspalvelu jaettiin asiakaspalvelijan vuorovaikutustaitoihin ja teknisiin asiakaspalvelutaitoihin. Vuorovaikutustaidot sisältävät asiakaspalvelijan viestintätaidot sekä oikeanlaisen asenteen asiakasta ja asiakkaan ongelmia kohtaan. Tekniset asiakaspalvelutaidot sisältävät asiakaspalvelijan toimialakohtaisen osaamisen eli taloushallintoalan hallitsemisen. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin verkkokysely. Tutkimustulokset analysoitiin kaavioiden ja prosenttiosuuksien avulla.
Kyselyn tuloksista todettiin, että suurin osa toimeksiantajan asiakkaista ovat tyytyväisiä asiakaspalvelijoiden vuorovaikutustaitoihin sekä palkkahallinnon ja kirjanpidon palveluihin. Tuloksien pohjalta todettiin, että viestinnän räätälöinti entistä henkilökohtaisemmaksi kasvattaisi asiakastyytyväisyyttä. Myös toimeksiantajan palveluiden tarkempi esittely asiakkaille ja laskennallisten palveluiden sekä neuvontapalveluiden selkeä erottelu lisäisi toimeksiantajan läpinäkyvyyttä toiminnassa ja nostaisi mahdollisesti asiakastyytyväisyyttä.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään miten asiakaskokemukset vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen ja miten asiakaskokemukset muodostuvat. Teoriaosuudessa käydään läpi myös, miten asiakastyytyväisyyttä voidaan mitata. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään tarkemmin, mitä odotuksia asiakkailla on taloushallintoalan asiakaspalvelua kohtaan. Tässä opinnäytetyössä asiakaspalvelu jaettiin asiakaspalvelijan vuorovaikutustaitoihin ja teknisiin asiakaspalvelutaitoihin. Vuorovaikutustaidot sisältävät asiakaspalvelijan viestintätaidot sekä oikeanlaisen asenteen asiakasta ja asiakkaan ongelmia kohtaan. Tekniset asiakaspalvelutaidot sisältävät asiakaspalvelijan toimialakohtaisen osaamisen eli taloushallintoalan hallitsemisen. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin verkkokysely. Tutkimustulokset analysoitiin kaavioiden ja prosenttiosuuksien avulla.
Kyselyn tuloksista todettiin, että suurin osa toimeksiantajan asiakkaista ovat tyytyväisiä asiakaspalvelijoiden vuorovaikutustaitoihin sekä palkkahallinnon ja kirjanpidon palveluihin. Tuloksien pohjalta todettiin, että viestinnän räätälöinti entistä henkilökohtaisemmaksi kasvattaisi asiakastyytyväisyyttä. Myös toimeksiantajan palveluiden tarkempi esittely asiakkaille ja laskennallisten palveluiden sekä neuvontapalveluiden selkeä erottelu lisäisi toimeksiantajan läpinäkyvyyttä toiminnassa ja nostaisi mahdollisesti asiakastyytyväisyyttä.