Kasvatusyhteistyö kunnallisessa vuorohoidossa huoltajien silmin
Järvinen, Venla; Teräs, Sara (2025)
Järvinen, Venla
Teräs, Sara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503204619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503204619
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tutkimustehtävänä ja lähtökohtana oli selvittää kasvatusyhteistyön keinoja ja niiden toimivuutta eteläsuomalaisessa kunnallisessa vuorohoitoyksikössä. Tavoitteena oli myös parantaa kasvatusyhteistyötä ja korostaa sen vastavuoroisuutta ja kestävyyttä luomalla kasvatusyhteistyötä tukeva tuotos.
Opinnäytetyön tietoperusta yhdistää valtakunnallisia ohjaavia asiakirjoja, lakisäädöksiä sekä aikaisempia tutkimuksia aiheesta. Opinnäytetyön tutkimus oli laadullinen mutta sisälsi myös määrällistä dataa, joka kuvasi vastausten jakaumia. Tutkimusaineisto kerättiin anonyymillä Webropol-kyselyllä, jossa selvitettiin huoltajien ajatuksia ja toiveita kasvatusyhteistyöstä. Webropol-kyselyn asetukset määriteltiin siten, että kun vastauksia oli saatu kaksikymmentä (20), kysely sulkeutui automaattisesti. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä sekä tilastollisesti kuvaavaa analyysiä. Opinnäytetyöprosessin aikana noudatettiin hyvää tieteellistä käytäntöä.
Kyselyaineistosta muodostettiin analyysin perusteella kolme pääteemaa: tiedonkulku, kohtaaminen ja vaikuttaminen. Jokaisessa pääteemassa esiintyi monipuolisia vastauksia. Vastauksien pohjalta voitiin todeta, että huoltajat haluaisivat saada enemmän lapsen kuulumisiin liittyviä tietoja päivän aikana. Myös lapsen hakutilanteissa kaivataan enemmän yksityiskohtaista tietoa lapsen päivästä. Tulosten perusteella voitiin todeta myös, että vuorohoidon erityisyys voi tuoda lisähaastetta tiedonkulkuun ja siitä syntyvään luottamukseen. Tiedonkulkuun liittyen nousi esiin toiveet fyysisistä vanhempainilloista sekä vanhempainyhdistyksestä. Huoltajilla on kyselyaineiston mukaan halua tutustua muihin huoltajiin ja perheisiin. Opinnäytetyön johtopäätökset laadittiin siten, että ne käsittelevät kasvatusyhteistyötä mahdollisimman laajasti, jotta sitä voitaisiin opinnäytetyön pohjalta kehittää. Jatkotutkimuksena voisi selvittää ryhmäkohtaisia eroja kasvatusyhteistyön toteuttamisessa.
Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tulosten perusteella luotiin vuorohoidolle suunnattu tuotos. Tuotos on helposti saavutettavissa oleva huoneentaulu, joka tiivistää yhteen kasvatusyhteistyön peruspilarit. Tuotos helpottaa vuorohoidon erityistä arkea, sillä sen avulla voidaan mahdollisesti parantaa tiedonkulkua myös kasvattajien välillä.
Opinnäytetyön tietoperusta yhdistää valtakunnallisia ohjaavia asiakirjoja, lakisäädöksiä sekä aikaisempia tutkimuksia aiheesta. Opinnäytetyön tutkimus oli laadullinen mutta sisälsi myös määrällistä dataa, joka kuvasi vastausten jakaumia. Tutkimusaineisto kerättiin anonyymillä Webropol-kyselyllä, jossa selvitettiin huoltajien ajatuksia ja toiveita kasvatusyhteistyöstä. Webropol-kyselyn asetukset määriteltiin siten, että kun vastauksia oli saatu kaksikymmentä (20), kysely sulkeutui automaattisesti. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä sekä tilastollisesti kuvaavaa analyysiä. Opinnäytetyöprosessin aikana noudatettiin hyvää tieteellistä käytäntöä.
Kyselyaineistosta muodostettiin analyysin perusteella kolme pääteemaa: tiedonkulku, kohtaaminen ja vaikuttaminen. Jokaisessa pääteemassa esiintyi monipuolisia vastauksia. Vastauksien pohjalta voitiin todeta, että huoltajat haluaisivat saada enemmän lapsen kuulumisiin liittyviä tietoja päivän aikana. Myös lapsen hakutilanteissa kaivataan enemmän yksityiskohtaista tietoa lapsen päivästä. Tulosten perusteella voitiin todeta myös, että vuorohoidon erityisyys voi tuoda lisähaastetta tiedonkulkuun ja siitä syntyvään luottamukseen. Tiedonkulkuun liittyen nousi esiin toiveet fyysisistä vanhempainilloista sekä vanhempainyhdistyksestä. Huoltajilla on kyselyaineiston mukaan halua tutustua muihin huoltajiin ja perheisiin. Opinnäytetyön johtopäätökset laadittiin siten, että ne käsittelevät kasvatusyhteistyötä mahdollisimman laajasti, jotta sitä voitaisiin opinnäytetyön pohjalta kehittää. Jatkotutkimuksena voisi selvittää ryhmäkohtaisia eroja kasvatusyhteistyön toteuttamisessa.
Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tulosten perusteella luotiin vuorohoidolle suunnattu tuotos. Tuotos on helposti saavutettavissa oleva huoneentaulu, joka tiivistää yhteen kasvatusyhteistyön peruspilarit. Tuotos helpottaa vuorohoidon erityistä arkea, sillä sen avulla voidaan mahdollisesti parantaa tiedonkulkua myös kasvattajien välillä.