Comfort-luokan äänieristyksen vaikutus laivan hintaan, painoon, painopisteeseen sekä propulsion energiatehokkuuteen : Meyer Turku Oy
Hotti, Matias (2025)
Hotti, Matias
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214709
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Meyer Turun Naval Architecture -osastolle keväällä 2025. Työ keskittyi laivan ääneneristykseen ja sen rakenteellisiin ratkaisuihin. Työn tavoitteena oli selvittää, miten DNV:n Comfort Class- ja IMO-määräysten mukaiset eristysratkaisut vaikuttivat laivan painoon, painopisteeseen, kustannuksiin ja propulsion energiatehokkuuteen. Tutkimusaihe oli ajankohtainen, sillä matkustajien ja miehistön viihtyvyys sekä kansainvälisten säädösten noudattaminen edellyttävät toimivia melunhallintakeinoja.
Tutkimuksessa hyödynnettiin alan kirjallisuutta, säädöksiä ja mallilaivaan perustuvia esimerkkilaskelmia eristysratkaisujen soveltuvuuden arviointiin. Tarkastelussa olivat muun muassa kelluvat lattiat, viskoelastinen vaimennus sekä vinyyli ja eristemateriaalit.
Tulokset osoittivat, että eri eristysratkaisut vaikuttivat merkittävästi laivan eristysmassan painoon ja kustannuksiin IMO määritti minimivaatimukset, kun taas DNV Comfort Class -vaatimukset edellyttivät parempaa ääneneristyskykyä, mikä lisäsi painoa ja kustannuksia, mutta samalla paransi aluksen melunhallintaa. Tutkimuksen perusteella todettiin, että laivan ääneneristyksen suunnittelussa oli tärkeää tasapainottaa melunhallinta, kustannukset ja energiatehokkuus, jotta varmistettiin sekä säädöstenmukaisuus että optimaalinen matkustusmukavuus.
Tutkimuksessa hyödynnettiin alan kirjallisuutta, säädöksiä ja mallilaivaan perustuvia esimerkkilaskelmia eristysratkaisujen soveltuvuuden arviointiin. Tarkastelussa olivat muun muassa kelluvat lattiat, viskoelastinen vaimennus sekä vinyyli ja eristemateriaalit.
Tulokset osoittivat, että eri eristysratkaisut vaikuttivat merkittävästi laivan eristysmassan painoon ja kustannuksiin IMO määritti minimivaatimukset, kun taas DNV Comfort Class -vaatimukset edellyttivät parempaa ääneneristyskykyä, mikä lisäsi painoa ja kustannuksia, mutta samalla paransi aluksen melunhallintaa. Tutkimuksen perusteella todettiin, että laivan ääneneristyksen suunnittelussa oli tärkeää tasapainottaa melunhallinta, kustannukset ja energiatehokkuus, jotta varmistettiin sekä säädöstenmukaisuus että optimaalinen matkustusmukavuus.