Työpaikan vaihtamisen syyt ja johtamisen rooli etä- ja hybridityössä
Tapio, Katri (2025)
Tapio, Katri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214729
Tiivistelmä
Työelämä on muuttunut nopeasti etä- ja hybridityön yleistymisen myötä. Samalla työntekijöiden odotukset ovat muuttuneet, mikä saattaa johtaa työpaikan vaihtamiseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä ovat yleisimmät syyt asiantuntijoiden työpaikan vaihtamiseen etä- ja hybridityössä sekä miten johtamisella voidaan vaikuttaa työntekijöiden pysyvyyteen. Kohderyhmänä ovat henkilöt, jotka ovat vaihtaneet työpaikkaa viimeisen kahden vuoden aikana tai harkitsevat vaihtoa ja työskentelevät pääosin etänä tai hybridimallilla.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon vastasi 201 henkilöä. Tulokset analysoitiin ja suurimmat syyt työpaikan vaihtamiseen olivat huono johtaminen, urakehitysmahdollisuuksien puute ja työn kuormittavuus. Myös työn merkityksellisyyden kokemus ja työilmapiiri vaikuttivat merkittävästi vaihtohalukkuuteen. Selkeä viestintä, arvostuksen osoittaminen ja urakehitysmahdollisuuksien tarjoaminen nousivat tärkeimmiksi sitouttamiskeinoiksi.
Tulokset osoittavat, että organisaatioiden tulee kehittää johtamiskäytäntöjään etä- ja hybridityössä. Jatkuva vuorovaikutus, selkeät tavoitteet ja työntekijöiden osallistaminen voivat vahvistaa sitoutumista ja vähentää vaihtuvuutta. Tutkimuksen pohjalta esitetään suosituksia organisaatioille ja esihenkilöille työntekijöiden pysyvyyden tukemiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon vastasi 201 henkilöä. Tulokset analysoitiin ja suurimmat syyt työpaikan vaihtamiseen olivat huono johtaminen, urakehitysmahdollisuuksien puute ja työn kuormittavuus. Myös työn merkityksellisyyden kokemus ja työilmapiiri vaikuttivat merkittävästi vaihtohalukkuuteen. Selkeä viestintä, arvostuksen osoittaminen ja urakehitysmahdollisuuksien tarjoaminen nousivat tärkeimmiksi sitouttamiskeinoiksi.
Tulokset osoittavat, että organisaatioiden tulee kehittää johtamiskäytäntöjään etä- ja hybridityössä. Jatkuva vuorovaikutus, selkeät tavoitteet ja työntekijöiden osallistaminen voivat vahvistaa sitoutumista ja vähentää vaihtuvuutta. Tutkimuksen pohjalta esitetään suosituksia organisaatioille ja esihenkilöille työntekijöiden pysyvyyden tukemiseksi.