Asianhallintaosaamisen vaikuttava kehittäminen
Helin, Taru (2025)
Helin, Taru
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503224772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503224772
Tiivistelmä
Tiedonhallintalautakunta suunnittelee virtuaalikoulutuskokonaisuutta asianhallinnan vaatimuksista koko julkishallinnolle julkaistavaksi digitaaliseen oppimisympäristö eOppivaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on toimia osana tätä kehittämistehtävää ja selvittää, miten Tiedonhallintalautakunta voi edistää vaikuttavaa asianhallintaosaamisen kehittämistä. Tarkoituksena on syventää ymmärrystä tekijöistä, jotka on hyvä huomioida vaikuttavan ja osallistujien asian hallintaosaamista kehittävän virtuaalikoulutuskokonaisuuden suunnittelu työssä.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys alkaa asianhallinnasta ja metatiedoista, jotka muodostavat substanssiosaamisen suunniteltavalle verkkokoulutuskokonaisuudelle. Viitekehys jatkuu osaamisen kehittämisellä, jota tarkastellaan työelämänäkö kulmasta. Lisäksi perehdytään koulutuksiin osallistumiseen ja digitaalisuuteen osaamisen kehittämisessä. Viitekehys päättyy koulutuksen vaikuttavuuteen ja sen arviointiin.
Tutkimusaineisto kerättiin Tiedonhallintalautakunnan aiemmista palauteaineistoista ja kohderyhmän asiantuntijateemahaastatteluiden kautta. Menetelminä käytettiin lisäksi dokumentti- ja sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten mukaan Tiedonhallintalautakunnalta toivotaan tiedonhallintalain merkitystä avaavaa ja selkeyttävää opastusta. Asianhallintaosaamisen nykytila ja asianhallintaosaamisen kehittämisen haasteet voidaan nähdä kysyntäpotentiaalina verkkokoulutuskokonaisuudelle. Tutkimusaineistosta nousee vahvasti kaipuu konkretiaan ja asianhallinnan perusymmärryksen avaamiseen. Tutkimustuloksien asianhallintaosaamisen kehittämisen hyödyt voidaan nähdä toivottuina vaikutuksina ja tavoitteina asianhallintaosaamisen kehittämiselle. Toivottuna organisaatiotasoisena vaikutuksena nousee esiin organisaation toiminnan tehostuminen. Vastaavasti toivottu tavoite yksilön asianhallintaosaamisen kehittymiselle on tietojen parempi löydettävyys ja käytännöntyön helpottuminen. Asian hallintaosaamisen kehittymisen seurannan ja mittaamisen välineenä nähdään asianhallintajärjestelmä ja nimenomaan sen käyttö oikein, joskaan Tiedonhallintalautakunta ei voi näitä hyödyntää järjestelmädatan ollessa organisaatiokohtaista. Verkkokoulutuksen vaikuttavuuteen liittyy keskeisesti myös viestintä ja löydettävyys – Tiedonhallintalautakunnan opastuksen ja tuen muotoja on tuotava paremmin esiin ja tehtävä tietyiksi.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys alkaa asianhallinnasta ja metatiedoista, jotka muodostavat substanssiosaamisen suunniteltavalle verkkokoulutuskokonaisuudelle. Viitekehys jatkuu osaamisen kehittämisellä, jota tarkastellaan työelämänäkö kulmasta. Lisäksi perehdytään koulutuksiin osallistumiseen ja digitaalisuuteen osaamisen kehittämisessä. Viitekehys päättyy koulutuksen vaikuttavuuteen ja sen arviointiin.
Tutkimusaineisto kerättiin Tiedonhallintalautakunnan aiemmista palauteaineistoista ja kohderyhmän asiantuntijateemahaastatteluiden kautta. Menetelminä käytettiin lisäksi dokumentti- ja sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten mukaan Tiedonhallintalautakunnalta toivotaan tiedonhallintalain merkitystä avaavaa ja selkeyttävää opastusta. Asianhallintaosaamisen nykytila ja asianhallintaosaamisen kehittämisen haasteet voidaan nähdä kysyntäpotentiaalina verkkokoulutuskokonaisuudelle. Tutkimusaineistosta nousee vahvasti kaipuu konkretiaan ja asianhallinnan perusymmärryksen avaamiseen. Tutkimustuloksien asianhallintaosaamisen kehittämisen hyödyt voidaan nähdä toivottuina vaikutuksina ja tavoitteina asianhallintaosaamisen kehittämiselle. Toivottuna organisaatiotasoisena vaikutuksena nousee esiin organisaation toiminnan tehostuminen. Vastaavasti toivottu tavoite yksilön asianhallintaosaamisen kehittymiselle on tietojen parempi löydettävyys ja käytännöntyön helpottuminen. Asian hallintaosaamisen kehittymisen seurannan ja mittaamisen välineenä nähdään asianhallintajärjestelmä ja nimenomaan sen käyttö oikein, joskaan Tiedonhallintalautakunta ei voi näitä hyödyntää järjestelmädatan ollessa organisaatiokohtaista. Verkkokoulutuksen vaikuttavuuteen liittyy keskeisesti myös viestintä ja löydettävyys – Tiedonhallintalautakunnan opastuksen ja tuen muotoja on tuotava paremmin esiin ja tehtävä tietyiksi.