Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Autismikirjon lapsen leikin arviointi: soveltuvien menetelmien kartoitus

Kaasinen, Helmi (2025)

Avaa tiedosto
Kaasinen_Helmi.pdf (806.4Kt)
Lataukset: 


Kaasinen, Helmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503204641
Tiivistelmä
Leikki on lapselle ominainen ja merkityksellinen toiminto. Leikin kautta lapsi harjoittaa ja oppii monenlaisia elämässä tarvittavia taitoja ja valmiuksia. Erityislasten leikissä voidaan nähdä eroja verrattuna ikätasoisen lapsen leikkiin. Lapsen leikkiä arvioimalla on mahdollista systemaattinen ja ajantasainen tiedonsaanti lapsen kehityksestä sekä vahvuuksista, taidoista ja valmiuksista. Leikin arvioinnin kautta saatua tietoa voidaan monipuolisesti hyödyntää toimintaterapiaprosessissa lapsen taitojen ja valmiuksien harjoittelussa.

Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Coronaria, joka tarjoaa terveys- ja kuntoutuspalveluita ympäri Suomen. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tarkoituksena oli kartoittaa autististen lasten leikin arviointiin soveltuvat arviointimenetelmät ja löytää näistä menetelmistä toimeksiantajan tarpeisiin vastaava leikin arviointimenetelmä. Tiedonhaku toteutettiin käyttämällä Janet Finna kansainvälisten artikkelien tarkennettua hakua sekä Medline-, ERIC-, Pro-Quest-, CINAHL Ultimate-, PubMed- ja ScienceDirect -tietokantoja.

Tulosten pohjalta tarkasteluun valikoitui viisi tutkimusta ja kuusi leikin arviointimenetelmää. Menetelmät olivat videomallinnus, Developmental Play Assessment (DPA-P), Child-Initiated Pretend Play Assessment (ChIPPA), Test of Playfulness (ToP), Knox Preschool Play Scale (RKPPS) sekä Short Play and Communication Evaluation (SPACE). Tulosten pohjalta laadittiin toimeksiantajalle suositukset. Jatkokehittämisideana nähdään menetelmätestaus käytännön tasolla toimeksiantajan kohderyhmällä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste