Autismikirjon lapsen leikin arviointi: soveltuvien menetelmien kartoitus
Kaasinen, Helmi (2025)
Kaasinen, Helmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503204641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503204641
Tiivistelmä
Leikki on lapselle ominainen ja merkityksellinen toiminto. Leikin kautta lapsi harjoittaa ja oppii monenlaisia elämässä tarvittavia taitoja ja valmiuksia. Erityislasten leikissä voidaan nähdä eroja verrattuna ikätasoisen lapsen leikkiin. Lapsen leikkiä arvioimalla on mahdollista systemaattinen ja ajantasainen tiedonsaanti lapsen kehityksestä sekä vahvuuksista, taidoista ja valmiuksista. Leikin arvioinnin kautta saatua tietoa voidaan monipuolisesti hyödyntää toimintaterapiaprosessissa lapsen taitojen ja valmiuksien harjoittelussa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Coronaria, joka tarjoaa terveys- ja kuntoutuspalveluita ympäri Suomen. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tarkoituksena oli kartoittaa autististen lasten leikin arviointiin soveltuvat arviointimenetelmät ja löytää näistä menetelmistä toimeksiantajan tarpeisiin vastaava leikin arviointimenetelmä. Tiedonhaku toteutettiin käyttämällä Janet Finna kansainvälisten artikkelien tarkennettua hakua sekä Medline-, ERIC-, Pro-Quest-, CINAHL Ultimate-, PubMed- ja ScienceDirect -tietokantoja.
Tulosten pohjalta tarkasteluun valikoitui viisi tutkimusta ja kuusi leikin arviointimenetelmää. Menetelmät olivat videomallinnus, Developmental Play Assessment (DPA-P), Child-Initiated Pretend Play Assessment (ChIPPA), Test of Playfulness (ToP), Knox Preschool Play Scale (RKPPS) sekä Short Play and Communication Evaluation (SPACE). Tulosten pohjalta laadittiin toimeksiantajalle suositukset. Jatkokehittämisideana nähdään menetelmätestaus käytännön tasolla toimeksiantajan kohderyhmällä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Coronaria, joka tarjoaa terveys- ja kuntoutuspalveluita ympäri Suomen. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tarkoituksena oli kartoittaa autististen lasten leikin arviointiin soveltuvat arviointimenetelmät ja löytää näistä menetelmistä toimeksiantajan tarpeisiin vastaava leikin arviointimenetelmä. Tiedonhaku toteutettiin käyttämällä Janet Finna kansainvälisten artikkelien tarkennettua hakua sekä Medline-, ERIC-, Pro-Quest-, CINAHL Ultimate-, PubMed- ja ScienceDirect -tietokantoja.
Tulosten pohjalta tarkasteluun valikoitui viisi tutkimusta ja kuusi leikin arviointimenetelmää. Menetelmät olivat videomallinnus, Developmental Play Assessment (DPA-P), Child-Initiated Pretend Play Assessment (ChIPPA), Test of Playfulness (ToP), Knox Preschool Play Scale (RKPPS) sekä Short Play and Communication Evaluation (SPACE). Tulosten pohjalta laadittiin toimeksiantajalle suositukset. Jatkokehittämisideana nähdään menetelmätestaus käytännön tasolla toimeksiantajan kohderyhmällä.