Sienimarkkinoiden nykytilanne sekä kehittämishaasteet
Taskinen, Lassi (2025)
Taskinen, Lassi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214683
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin sienimarkkinoiden nykytilaa ja mahdollisuuksia. Tavoitteena oli saada isoa kuvaa selkeämmäksi ja tietoa alalta toimivilta yrittäjiltä. Työ toteutettiin teemahaastattelemalla kahta eri sienialan asiantuntijaa, jotka työskentelivät yrittäjinä sienimarkkinoilla, mutta erilaisissa työnkuvissa.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmää hyödyntäen. Tuloksista esille nousi suomalaisten sienten laatu, Suomen luonnon puhtaus, alan tulevaisuuden näkymät, suomalaisten sienimarkkinoiden erot. Merkittävimmät haasteet liittyivät kannattavuuteen, rahoituksen saamiseen, laiteinvestointeihin, suomalaisten sienikäyttäytymiseen, kilpailuun ulkomaalaisia toimijoita vastaan, tukien puutteeseen alalla ja kontaminaatioihin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että sieniala tarvitsee kehittyäkseen enemmän mm. villien sienten poimijoita, markkinointia, rahoitusta, innovatiivista ajattelua. Suomen luonnon puhtaus sekä suomalaisten sienten yleinen laadukas maine maailmalla on tärkeää ottaa huomioon, kun sienialaa kehitetään Suomessa eteenpäin. Laadukkaassa sienivalmisteiden jatkojalostuksessa olisi paljon kehitettävää Suomessa.
Opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää alan koulutuksessa, neuvonnassa, yritystoiminnan suunnittelussa, kehittämisessä sekä paremman ison kuvan saamisessa sienimarkkinoista
Tutkimuksen tulokset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmää hyödyntäen. Tuloksista esille nousi suomalaisten sienten laatu, Suomen luonnon puhtaus, alan tulevaisuuden näkymät, suomalaisten sienimarkkinoiden erot. Merkittävimmät haasteet liittyivät kannattavuuteen, rahoituksen saamiseen, laiteinvestointeihin, suomalaisten sienikäyttäytymiseen, kilpailuun ulkomaalaisia toimijoita vastaan, tukien puutteeseen alalla ja kontaminaatioihin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että sieniala tarvitsee kehittyäkseen enemmän mm. villien sienten poimijoita, markkinointia, rahoitusta, innovatiivista ajattelua. Suomen luonnon puhtaus sekä suomalaisten sienten yleinen laadukas maine maailmalla on tärkeää ottaa huomioon, kun sienialaa kehitetään Suomessa eteenpäin. Laadukkaassa sienivalmisteiden jatkojalostuksessa olisi paljon kehitettävää Suomessa.
Opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää alan koulutuksessa, neuvonnassa, yritystoiminnan suunnittelussa, kehittämisessä sekä paremman ison kuvan saamisessa sienimarkkinoista