Keruumenetelmien vaihto tuottavammiksi
Raja, Jarno (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503244885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503244885
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu sitä, miksi nykyinen keruumenetelmä ei ole riittävän tehokas ja tuottava. Tutkimus suoritettiin toimeksiannosta.
Työn tutkimusongelmana oli löytää tapa, joka tehostaa toimeksiantajan palveluvarastolla tapahtuvaa vientitilausten keräämistä, sekä löytää vastaus kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensimmäinen tutkimuskysymys on: mikä on nykyistä tuottavampi tapa kerätä tilauksia? Toinen tutkimuskysymys on: millä keinoilla keräämisestä tapahtuvaa tappiota saadaan pienennettyä? Kolmas tutkimuskysymys on: mikä on se juurisyy, miksi nykyinen keruumenetelmä ei ole riittävän tehokas ja tuloksellinen? Tämä tutkimus on kvantitatiivinen ja aineiston analysoinnissa on käytetty eri menetelmiä hyväksi. Tutkimuksessa käytetään hyväksi Lean-filosofiaa varten kehitettyä DMAIC-työkalua.
Työn tutkimusosa on toteutettu tilastoimalla tutkimista varten tarvittavat tiedot toimeksiantajan varastoyksiköstä kerätyistä 88 keruuluettelosta. Lisäksi tutkittavana olevassa varastoyksikössä suoritettiin suppea työn mittaus reservipaikoilta kohdistuvien lavojen nosto- ja laskuaikaan. Näiden tietojen avulla suoritettiin analyysi keruun sen hetkisestä tehokkuudesta ja etsittiin syy-seuraussuhdetta vertailemalla keruuseen käytettyä sekä tiettyjä tekijöitä Excel-ohjelman korrelaatiofunktiolla.
Analyysissa otettiin myös huomioon vuonna 2023 kerättyjen tilausten sekä kerättyjen rivien määrä.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin kuormalavahyllystön reservipaikoille kohdistuvan keruun olevan yksi suurimmista keruuta hidastavista tekijöistä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää mahdollisesti keruumenetelmä, joten tutkimuksen pohjalta varastoyksikön uudeksi keruumenetelmäksi ehdotetaan puhekeruumenetelmää, sillä teknologia on jo käytössä. Puhekeruumenetelmä tuo myös muita selkeitä etuja varastossa tapahtuvaan vientitilausten keräämiseen. Ennen kuin uusi keruumenetelmä otetaan varastoyksikössä käyttöön, on sitä ennen korjattava kaksi hidastavaa tekijää. This thesis investigates why the current picking method is not sufficiently effi-cient and productive. The client conducted the research.
The research problem was to find a way to enhance the collection of export orders at the client's service warehouse and to find answers to three research questions. The first research question is: what is a more productive way of picking orders? The second research question is: by what means can the losses incurred during the picking process be reduced? The third research question is: what is the root cause for the current picking method not being ef-ficient and productive enough? This study is quantitative, and various meth-ods have been used for data analysis. The study utilizes the DMAIC tool de-veloped for LEAN philosophy.
The research part of the study was conducted by compiling the necessary da-ta from 88 collection lists collected from the client's warehouse unit and by conducting a narrow work measurement of lifting and lowering times of pallets from reserve locations in the warehouse unit under investigation. Based on this data, an analysis of the current efficiency of collection was performed, and cause-and-effect relationships were sought by comparing the time spent on collection and certain factors using Excel's correlation function. The analy-sis also considered the number of orders and collected lines in 2023.
The research results revealed that collection from pallet rack reserve locations is one of the major factors slowing down the collection process.
The purpose of the study was to potentially find a new collection method; therefore, based on the study, it is suggested to implement a voice collection method for the warehouse unit since the technology is already in use. The voice collection method also brings other clear advantages to the collection of export orders in the warehouse. However, before the new collection method is implemented in the warehouse unit, two slowing factors need to be ad-dressed.
Työn tutkimusongelmana oli löytää tapa, joka tehostaa toimeksiantajan palveluvarastolla tapahtuvaa vientitilausten keräämistä, sekä löytää vastaus kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensimmäinen tutkimuskysymys on: mikä on nykyistä tuottavampi tapa kerätä tilauksia? Toinen tutkimuskysymys on: millä keinoilla keräämisestä tapahtuvaa tappiota saadaan pienennettyä? Kolmas tutkimuskysymys on: mikä on se juurisyy, miksi nykyinen keruumenetelmä ei ole riittävän tehokas ja tuloksellinen? Tämä tutkimus on kvantitatiivinen ja aineiston analysoinnissa on käytetty eri menetelmiä hyväksi. Tutkimuksessa käytetään hyväksi Lean-filosofiaa varten kehitettyä DMAIC-työkalua.
Työn tutkimusosa on toteutettu tilastoimalla tutkimista varten tarvittavat tiedot toimeksiantajan varastoyksiköstä kerätyistä 88 keruuluettelosta. Lisäksi tutkittavana olevassa varastoyksikössä suoritettiin suppea työn mittaus reservipaikoilta kohdistuvien lavojen nosto- ja laskuaikaan. Näiden tietojen avulla suoritettiin analyysi keruun sen hetkisestä tehokkuudesta ja etsittiin syy-seuraussuhdetta vertailemalla keruuseen käytettyä sekä tiettyjä tekijöitä Excel-ohjelman korrelaatiofunktiolla.
Analyysissa otettiin myös huomioon vuonna 2023 kerättyjen tilausten sekä kerättyjen rivien määrä.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin kuormalavahyllystön reservipaikoille kohdistuvan keruun olevan yksi suurimmista keruuta hidastavista tekijöistä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää mahdollisesti keruumenetelmä, joten tutkimuksen pohjalta varastoyksikön uudeksi keruumenetelmäksi ehdotetaan puhekeruumenetelmää, sillä teknologia on jo käytössä. Puhekeruumenetelmä tuo myös muita selkeitä etuja varastossa tapahtuvaan vientitilausten keräämiseen. Ennen kuin uusi keruumenetelmä otetaan varastoyksikössä käyttöön, on sitä ennen korjattava kaksi hidastavaa tekijää.
The research problem was to find a way to enhance the collection of export orders at the client's service warehouse and to find answers to three research questions. The first research question is: what is a more productive way of picking orders? The second research question is: by what means can the losses incurred during the picking process be reduced? The third research question is: what is the root cause for the current picking method not being ef-ficient and productive enough? This study is quantitative, and various meth-ods have been used for data analysis. The study utilizes the DMAIC tool de-veloped for LEAN philosophy.
The research part of the study was conducted by compiling the necessary da-ta from 88 collection lists collected from the client's warehouse unit and by conducting a narrow work measurement of lifting and lowering times of pallets from reserve locations in the warehouse unit under investigation. Based on this data, an analysis of the current efficiency of collection was performed, and cause-and-effect relationships were sought by comparing the time spent on collection and certain factors using Excel's correlation function. The analy-sis also considered the number of orders and collected lines in 2023.
The research results revealed that collection from pallet rack reserve locations is one of the major factors slowing down the collection process.
The purpose of the study was to potentially find a new collection method; therefore, based on the study, it is suggested to implement a voice collection method for the warehouse unit since the technology is already in use. The voice collection method also brings other clear advantages to the collection of export orders in the warehouse. However, before the new collection method is implemented in the warehouse unit, two slowing factors need to be ad-dressed.