Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kehitysvammaisia ohjaavien kokemuksia koulujen loma-ajan hoidon järjestämisestä

Ylämaa, Paju (2025)

Avaa tiedosto
ylamaa_paju.pdf (529.6Kt)
Lataukset: 


Ylämaa, Paju
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503244855
Tiivistelmä
Kehitysvammaisten koulun loma-ajan hoito on yleisesti käytössä oleva mutta vähän tutkittu tukitoimi. Se tarjoaa kodin ulkopuolella toteutettavaa kokonaisvaltaista hoitoa, huolenpitoa ja elämyksellisyyttä koulun loma-aikana.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kehitysvammaisia ohjaavien koulun loma-ajan hoidon ohjaajien kokemuksia toiminnan järjestämisestä ja heidän kehittämisehdotuksiaan toiminnan monipuolistamiseksi. Opinnäytetyön tilaajana toimi Käpylän peruskoulu.

Kvalitatiivisen tutkimuksen avulla työssä tuodaan esille koulun loma-ajan hoidosta vastaavien ohjaajien kokemuksia ja toiminnan kehittämisehdotuksia teemahaastattelujen kautta. Haastatteluaineisto on kerätty joulukuussa 2024, jolloin haastateltiin neljää koulujen loma-ajan hoidon ohjaajaa; kolmea Käpylän peruskoulusta ja yhtä Käpylän kumppanuuskoulualueelta.

Tutkimuksen tärkeimmiksi teemoiksi nousivat struktuuri, ennakointi ja kuvallinen tuki, kommunikointi kehitysvammaisen tarvitsemalla tavalla, itsemääräämisoikeuden huomioiminen, positiivinen lähestymistapa ohjauksessa, aikaa loma-ajan hoidon suunnittelemiselle, kehitysvammaisten vaikutusmahdollisuuksien ja sosiaalisten suhteiden tukeminen, kehitysvammaisten tunteminen sekä elämyksellisyyden ja levon tärkeys.

Kehitysvammaisten koulun loma-ajan hoidon ohjaajien haastattelut tukivat aiemmin tutkittua teoriatietoa. Tutkimuksessa nousi koulun loma-ajan hoidon ohjaajien toimesta myös kaksi uutta teemaa: kumppanuuskoulujen välille aktiivisempaa yhteistyötä ja opetuksesta erillisiä tiloja koulun loma-ajan hoidolle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste