Junaliikenteen sektoroinnin kehittäminen
Ahonen, Aleksi (2025)
Ahonen, Aleksi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503234795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503234795
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sektoroinnin esittämiseen liittyvät haasteet ja ongelmakohdat, sekä laatia toimenpide-ehdotukset niiden ratkaisemiseksi. Lisäksi tavoitteena oli tutkia mahdollisia uusia toteutustapoja sektoroinnin esittämiseen ja siitä matkustajille tiedottamiseen Fintraffic Raiteen tuottamassa rautateiden matkustajainformaatiojärjestelmässä. Opinnäytetyö tehtiin Fintraffic Raiteen toimeksiannosta.
Sektorointijärjestelmään liittyviä haasteita selvitettiin haastattelemalla Fintraffic Raiteen, Väyläviraston, VR:n, HSL:n ja Rambollin edustajia sekä esteettömyyden parissa työskenteleviä asiantuntijoita. Työn yhteydessä toteutettiin junamatkustajille suunnattu kysely, jossa selvitettiin matkustajien kokemuksia nykyisen sektoroinnin toimivuudesta ja ajatuksia uusista kehittämismahdollisuuksista. Haastattelujen, aikaisempien asiakaspalautteiden, laiturialueella tehtyjen havaintojen ja kyselyn pohjalta tunnistettiin useita osa-alueita, jotka aiheuttavat sen, että sektorointi ei jokaisessa tilanteessa toimi oikein tai se ei ole helposti ymmärrettävissä.
Työssä selvitettiin ja vertailtiin eri Euroopan maissa käytössä olevia sektorointijärjestelmiä. Selvitykset toteutettiin pääasiassa haastattelemalla kyseisten maiden sektorointijärjestelmien parissa työskenteleviä henkilöitä. Näistä maista saatuja esimerkkejä hyödynnettiin toimenpide-ehdotuksissa nykyisten ongelmakohtien ratkaisemiseksi ja työssä selvitettyjen kehittämismahdollisuuksien toteuttamis- ja esittämistavoiksi.
Nykyisen sektoroinnin parantamiseksi suositeltiin merkittävimpänä toimenpiteenä kauko- ja lähiliikenneasemien sektoreiden pituuksien yhtenäistämistä ja sen myötä nykyisten sektoreiden määrän lisäämistä. Tämä isompi muutos olisi hyvä toteuttaa Fintraffic Raiteen matkustajainformaatiojärjestelmän seuraavassa suuremmassa uudistuksessa 2030-luvun vaihteessa. Tätä ennen ehdotettiin toteutettavaksi pienempiä täsmällisyyttä parantavia muutoksia, kuten kaukojunien pysähdyspaikan täsmällisempää osoittamista nykyisiä pysähdyspaikkamerkkejä päivittämällä. Raidenäytölle suositeltiin tuotavaksi uusia ominaisuuksia tarjoamaan parempaa tietoa junan pysähtymisalueesta ja junassa olevista palveluista, kuten lähijunien täyttöasteen ja esteettömän vaunun pysähdyspaikan esittäminen.
Sektorointijärjestelmän eri osa-alueista vastaavat Väylävirasto tai Fintraffic Raide, joten sektoroinnin kehittäminen vaatii yhteistä kehitystyötä. Tärkeä on pitää kehitystyössä mukana matkustajat sekä tarvittavilta osin myös muut sidosryhmät. Täsmällinen ja helposti ymmärrettävä sektorointi sujuvoittaa matkustajien junaan nousua ja parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä.
Sektorointijärjestelmään liittyviä haasteita selvitettiin haastattelemalla Fintraffic Raiteen, Väyläviraston, VR:n, HSL:n ja Rambollin edustajia sekä esteettömyyden parissa työskenteleviä asiantuntijoita. Työn yhteydessä toteutettiin junamatkustajille suunnattu kysely, jossa selvitettiin matkustajien kokemuksia nykyisen sektoroinnin toimivuudesta ja ajatuksia uusista kehittämismahdollisuuksista. Haastattelujen, aikaisempien asiakaspalautteiden, laiturialueella tehtyjen havaintojen ja kyselyn pohjalta tunnistettiin useita osa-alueita, jotka aiheuttavat sen, että sektorointi ei jokaisessa tilanteessa toimi oikein tai se ei ole helposti ymmärrettävissä.
Työssä selvitettiin ja vertailtiin eri Euroopan maissa käytössä olevia sektorointijärjestelmiä. Selvitykset toteutettiin pääasiassa haastattelemalla kyseisten maiden sektorointijärjestelmien parissa työskenteleviä henkilöitä. Näistä maista saatuja esimerkkejä hyödynnettiin toimenpide-ehdotuksissa nykyisten ongelmakohtien ratkaisemiseksi ja työssä selvitettyjen kehittämismahdollisuuksien toteuttamis- ja esittämistavoiksi.
Nykyisen sektoroinnin parantamiseksi suositeltiin merkittävimpänä toimenpiteenä kauko- ja lähiliikenneasemien sektoreiden pituuksien yhtenäistämistä ja sen myötä nykyisten sektoreiden määrän lisäämistä. Tämä isompi muutos olisi hyvä toteuttaa Fintraffic Raiteen matkustajainformaatiojärjestelmän seuraavassa suuremmassa uudistuksessa 2030-luvun vaihteessa. Tätä ennen ehdotettiin toteutettavaksi pienempiä täsmällisyyttä parantavia muutoksia, kuten kaukojunien pysähdyspaikan täsmällisempää osoittamista nykyisiä pysähdyspaikkamerkkejä päivittämällä. Raidenäytölle suositeltiin tuotavaksi uusia ominaisuuksia tarjoamaan parempaa tietoa junan pysähtymisalueesta ja junassa olevista palveluista, kuten lähijunien täyttöasteen ja esteettömän vaunun pysähdyspaikan esittäminen.
Sektorointijärjestelmän eri osa-alueista vastaavat Väylävirasto tai Fintraffic Raide, joten sektoroinnin kehittäminen vaatii yhteistä kehitystyötä. Tärkeä on pitää kehitystyössä mukana matkustajat sekä tarvittavilta osin myös muut sidosryhmät. Täsmällinen ja helposti ymmärrettävä sektorointi sujuvoittaa matkustajien junaan nousua ja parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä.