Pieksäwood Oy:n puunhankinta- ja kuljetussuunnitelma
Ranta, Jussi; Suominen, Jukka-Pekka (2025)
Ranta, Jussi
Suominen, Jukka-Pekka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503244886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503244886
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Pieksäwood Oy:n puunhankintaa ja logistiikan kannattavuutta, jota ollaan aloittamassa vuoden 2024 aikana. Tavoitteena on saada selvitettyä puunhankinnassa käytettävän mahdollisen oman puutavara-auton kustannuksia verrattuna logistiikan hankkimiseen aliurakoitsijalta.
Muuttuneen markkinatilanteen takia Pieksäwood Oy on päättänyt aloittaa oman sahaustoiminnan Pieksämäellä keväällä 2024. Pieksäwood Oy:n puunhankinta tulee muodostumaan kokonaisuudessaan haapa- ja leppätukista. Kyseisten puulajien hakkuukertymä on suhteellisen pieni eri työmailla, mikä aiheuttaa haasteita logistiikan kustannustehokkaaseen järjestämiseen. Oman puutavara-auton käyttökustannuksia laskettaessa epävarmuutta tuo omasta kirjanpidosta saatavan tiedonpuute sekä tulevien toteutuneiden ajokilometrien ja hankittavan puumäärän perustuminen pelkästään omaan tai Pieksäwood Oy:n arvioon.
Työssä käytetään kvantitatiivista tapaustutkimusmenetelmää. Tutkimuksen perustana on, että isoimmat kustannukset omalle puutavara-autolle syntyvät pääoma-, korjaus-, huolto-, rengas-, työntekijä- sekä polttoaine kustannuksista. Muita arvoltaan vähäisempiä kuluja ovat mm. liikennöimis-, ylläpito-, vakuutus-, ja hallinnointikustannukset. Tutkimuksessa selvitettiin puutavara-auton vetoauton kustannuksia ilman perävaunua. Ulkopuolisen toimijan käyttö logistiikassa kustannuksien ja tarjouksien osalta oli haastava selvittää.
Tutkimuksen tulokset tukevat vain Pieksäwood Oy:n tulevaa puunhankintaa joko omalla puutavara-autolla tai aliurakoitsijaa käytettäessä. Epävarmuutta kustannuslaskelmiin tuo esimerkiksi tulevat teiden hoito- ja ylläpitokustannukset sekä lumen aurauksen tarve lumitilanteen mukaan. Tutkimuksen mukaan suurimmat kustannukset omalle puutavara-autolle jakaantuvat seuraavasti: kuljettajan kustannus 42 %, polttoainekustannus 30 %, pääoman poistot ja muut kiinteät kustannukset 16 %, huolto- ja korjauskustannukset 7 % ja rengaskustannukset 5 %. Ulkopuolisen urakoitsian käytöstä aiheutuvat kustannukset muodostuvat valitun tarjouksen perusteella sekä siitä käytetäänkö kyseisissä tarjouksissa tunti vai esimerkiksi kilometriperusteista hinnoittelua. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla Pieksäwood Oy:n henkilöstöä, sekä käyttämällä markkinahintojen keskiarvoja laskelmissa.
Muuttuneen markkinatilanteen takia Pieksäwood Oy on päättänyt aloittaa oman sahaustoiminnan Pieksämäellä keväällä 2024. Pieksäwood Oy:n puunhankinta tulee muodostumaan kokonaisuudessaan haapa- ja leppätukista. Kyseisten puulajien hakkuukertymä on suhteellisen pieni eri työmailla, mikä aiheuttaa haasteita logistiikan kustannustehokkaaseen järjestämiseen. Oman puutavara-auton käyttökustannuksia laskettaessa epävarmuutta tuo omasta kirjanpidosta saatavan tiedonpuute sekä tulevien toteutuneiden ajokilometrien ja hankittavan puumäärän perustuminen pelkästään omaan tai Pieksäwood Oy:n arvioon.
Työssä käytetään kvantitatiivista tapaustutkimusmenetelmää. Tutkimuksen perustana on, että isoimmat kustannukset omalle puutavara-autolle syntyvät pääoma-, korjaus-, huolto-, rengas-, työntekijä- sekä polttoaine kustannuksista. Muita arvoltaan vähäisempiä kuluja ovat mm. liikennöimis-, ylläpito-, vakuutus-, ja hallinnointikustannukset. Tutkimuksessa selvitettiin puutavara-auton vetoauton kustannuksia ilman perävaunua. Ulkopuolisen toimijan käyttö logistiikassa kustannuksien ja tarjouksien osalta oli haastava selvittää.
Tutkimuksen tulokset tukevat vain Pieksäwood Oy:n tulevaa puunhankintaa joko omalla puutavara-autolla tai aliurakoitsijaa käytettäessä. Epävarmuutta kustannuslaskelmiin tuo esimerkiksi tulevat teiden hoito- ja ylläpitokustannukset sekä lumen aurauksen tarve lumitilanteen mukaan. Tutkimuksen mukaan suurimmat kustannukset omalle puutavara-autolle jakaantuvat seuraavasti: kuljettajan kustannus 42 %, polttoainekustannus 30 %, pääoman poistot ja muut kiinteät kustannukset 16 %, huolto- ja korjauskustannukset 7 % ja rengaskustannukset 5 %. Ulkopuolisen urakoitsian käytöstä aiheutuvat kustannukset muodostuvat valitun tarjouksen perusteella sekä siitä käytetäänkö kyseisissä tarjouksissa tunti vai esimerkiksi kilometriperusteista hinnoittelua. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla Pieksäwood Oy:n henkilöstöä, sekä käyttämällä markkinahintojen keskiarvoja laskelmissa.