Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pieksäwood Oy:n puunhankinta- ja kuljetussuunnitelma

Ranta, Jussi; Suominen, Jukka-Pekka (2025)

 
Avaa tiedosto
Ranta_Suominen.pdf (884.0Kt)
Lataukset: 


Ranta, Jussi
Suominen, Jukka-Pekka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503244886
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Pieksäwood Oy:n puunhankintaa ja logistiikan kannattavuutta, jota ollaan aloittamassa vuoden 2024 aikana. Tavoitteena on saada selvitettyä puunhankinnassa käytettävän mahdollisen oman puutavara-auton kustannuksia verrattuna logistiikan hankkimiseen aliurakoitsijalta.
Muuttuneen markkinatilanteen takia Pieksäwood Oy on päättänyt aloittaa oman sahaustoiminnan Pieksämäellä keväällä 2024. Pieksäwood Oy:n puunhankinta tulee muodostumaan kokonaisuudessaan haapa- ja leppätukista. Kyseisten puulajien hakkuukertymä on suhteellisen pieni eri työmailla, mikä aiheuttaa haasteita logistiikan kustannustehokkaaseen järjestämiseen. Oman puutavara-auton käyttökustannuksia laskettaessa epävarmuutta tuo omasta kirjanpidosta saatavan tiedonpuute sekä tulevien toteutuneiden ajokilometrien ja hankittavan puumäärän perustuminen pelkästään omaan tai Pieksäwood Oy:n arvioon.
Työssä käytetään kvantitatiivista tapaustutkimusmenetelmää. Tutkimuksen perustana on, että isoimmat kustannukset omalle puutavara-autolle syntyvät pääoma-, korjaus-, huolto-, rengas-, työntekijä- sekä polttoaine kustannuksista. Muita arvoltaan vähäisempiä kuluja ovat mm. liikennöimis-, ylläpito-, vakuutus-, ja hallinnointikustannukset. Tutkimuksessa selvitettiin puutavara-auton vetoauton kustannuksia ilman perävaunua. Ulkopuolisen toimijan käyttö logistiikassa kustannuksien ja tarjouksien osalta oli haastava selvittää.
Tutkimuksen tulokset tukevat vain Pieksäwood Oy:n tulevaa puunhankintaa joko omalla puutavara-autolla tai aliurakoitsijaa käytettäessä. Epävarmuutta kustannuslaskelmiin tuo esimerkiksi tulevat teiden hoito- ja ylläpitokustannukset sekä lumen aurauksen tarve lumitilanteen mukaan. Tutkimuksen mukaan suurimmat kustannukset omalle puutavara-autolle jakaantuvat seuraavasti: kuljettajan kustannus 42 %, polttoainekustannus 30 %, pääoman poistot ja muut kiinteät kustannukset 16 %, huolto- ja korjauskustannukset 7 % ja rengaskustannukset 5 %. Ulkopuolisen urakoitsian käytöstä aiheutuvat kustannukset muodostuvat valitun tarjouksen perusteella sekä siitä käytetäänkö kyseisissä tarjouksissa tunti vai esimerkiksi kilometriperusteista hinnoittelua. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla Pieksäwood Oy:n henkilöstöä, sekä käyttämällä markkinahintojen keskiarvoja laskelmissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste