Tekoälyn hyödyntäminen logistiikka-alan opetuksessa ammatillisessa koulutuksessa : Keudan logistiikan koulutus
Vuola, Leo-Pekka (2025)
Vuola, Leo-Pekka
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503254906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503254906
Tiivistelmä
Tekoäly on muuttanut yhteiskuntaa erilaisilla mahdollisuuksilla, jotka vaativat eettistä pohdintaa ja kriittistä ajattelua. Tekoälyn käyttöönotto on myös muuttanut ammatillisen opettajan työtehtäviä, erityisesti opetuksen ja oppimisympäristöjen kehittämisessä. Opettajan on pysyttävä ajan tasalla ja hyödynnettävä tekoälyä oikealla tavalla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tekoälyä hyödynnetään logistiikka-alan opetuksessa ammatillisessa koulutuksessa Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymässä ja millaisia mahdollisuuksia tekoäly tarjoaa logistiikka-alan opettajille esimerkiksi opetuksen suunnittelussa, tiedon haussa ja oppimisympäristöjen kehittämisessä sekä opiskelijoiden oppimisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa tekoälyn hyödyntämisestä ja käyttämisestä logistiikka-alan opetuksessa. Tutkimusaineisto koostui kuuden logistiikka-alan opettajan haastatteluista. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tekoälyn käyttö logistiikka-alan koulutuksessa on vielä rajallista, mutta sen käytön lisääntymiseen uskotaan tulevaisuudessa. Tekoälyä hyödynnetään pääasiassa oppimateriaalien tuottamisessa visuaalisten esitysten luomisessa sekä tehtävien laatimisessa ja arvioinnissa. Tekoälyn hyödyt liittyvät opetuksen tehostamiseen, oppimateriaalien tuotannon nopeuttamiseen ja monipuolistamiseen sekä erityisopetuksen tukemiseen. Haasteet koskevat opettajan roolin muutosta, opiskelijoiden kriittisen ajattelun heikkenemistä ja tekoälyn tuottaman tiedon luotettavuutta. Tekoälyn suurin vahvuus on sen kyvyssä tuottaa nopeasti suuria määriä muokattavaa tietoa. Tekoälyn tehokas ja vastuullinen käyttö edellyttävät riittävästi resursseja, opettajien koulutusta ja kriittisen arvioinnin taitoja, jotta se tukee laadukasta opetusta ja oppimista. Tekoälyn hyödyntämisellä voidaan säästää kustannuksia, tehostaa työprosesseja ja korvata manuaalisia tehtäviä, kuten työvuorosuunnittelua ja ajojärjestelyä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen koulutuksen pedagogiikan kehittämisessä ja opettajien osaamistarpeiden vahvistamisessa. Jatkotutkimusehdotuksena olisi tärkeä kartoittaa opettajien koulutustarpeet tarkemmin, selvittää opiskelijoiden näkemyksiä tekoälyn hyödyntämisestä ja tutkia, miten S2- opiskelijat voivat hyödyntää tekoälyä opiskelunsa tukena.
Tekoälyn käyttö logistiikka-alan koulutuksessa on vielä rajallista, mutta sen käytön lisääntymiseen uskotaan tulevaisuudessa. Tekoälyä hyödynnetään pääasiassa oppimateriaalien tuottamisessa visuaalisten esitysten luomisessa sekä tehtävien laatimisessa ja arvioinnissa. Tekoälyn hyödyt liittyvät opetuksen tehostamiseen, oppimateriaalien tuotannon nopeuttamiseen ja monipuolistamiseen sekä erityisopetuksen tukemiseen. Haasteet koskevat opettajan roolin muutosta, opiskelijoiden kriittisen ajattelun heikkenemistä ja tekoälyn tuottaman tiedon luotettavuutta. Tekoälyn suurin vahvuus on sen kyvyssä tuottaa nopeasti suuria määriä muokattavaa tietoa. Tekoälyn tehokas ja vastuullinen käyttö edellyttävät riittävästi resursseja, opettajien koulutusta ja kriittisen arvioinnin taitoja, jotta se tukee laadukasta opetusta ja oppimista. Tekoälyn hyödyntämisellä voidaan säästää kustannuksia, tehostaa työprosesseja ja korvata manuaalisia tehtäviä, kuten työvuorosuunnittelua ja ajojärjestelyä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen koulutuksen pedagogiikan kehittämisessä ja opettajien osaamistarpeiden vahvistamisessa. Jatkotutkimusehdotuksena olisi tärkeä kartoittaa opettajien koulutustarpeet tarkemmin, selvittää opiskelijoiden näkemyksiä tekoälyn hyödyntämisestä ja tutkia, miten S2- opiskelijat voivat hyödyntää tekoälyä opiskelunsa tukena.