Etäjohtaminen asiakasohjauksessa
Lehtonen, Maria (2025)
Lehtonen, Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503254910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503254910
Tiivistelmä
Koronapandemia ja hyvinvointialueuudistus on tuonut etäjohtamisen vakiintuneeksi tavaksi tehdä esihenkilötyötä useassa sosiaali- ja terveysalan työyhteisössä. Johtamisen ja esihenkilötyön vaatimukset ja luonne ovat hyvinvointialueuudistuksen, etäjohtamisen ja digitaalisen harppauksen vuoksi muuttuneet. Organisaatioissa vaaditaan esihenkilöiltä etäjohtamisen taitoja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota Pirkanmaan hyvinvointialueelle tietoa asiakasohjauksen esihenkilöiden etäjohtamisosaamisesta ja sen onnistumisesta työntekijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin kyselylomaketutkimuksella verkossa hyödyntäen Microsoft Forms- alustaa syyskuussa 2024. Vastausprosentiksi saatiin 59 prosenttia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta asiakasohjauksen esihenkilöillä olevan työntekijöiden mielestä etäjohtamiseen tarvittavia taitoja. Etäjohtamisosaamisen vahvuusalueita esihenkilöillä ovat luottamuksen rakentamiseen ja ylläpitämiseen liittyvät taidot ja sosiaaliset taidot. Esihenkilöiden viestintään ja muutosjohtamiseen liittyvistä taidoista voidaan nostaa kehittämisen kohteiksi palautteen antamiseen liittyvät taidot. Teknologisten taitojen ja virtuaalisten tiimien rakentamisiin liittyvien taitojen osalta voidaan kehittämisen kohteeksi nostaa viestinnän lisääminen teknologisten välineiden kautta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta asiakasohjauksen esihenkilöillä olevan työntekijöiden mielestä etäjohtamiseen tarvittavia taitoja. Etäjohtamisosaamisen vahvuusalueita esihenkilöillä ovat luottamuksen rakentamiseen ja ylläpitämiseen liittyvät taidot ja sosiaaliset taidot. Esihenkilöiden viestintään ja muutosjohtamiseen liittyvistä taidoista voidaan nostaa kehittämisen kohteiksi palautteen antamiseen liittyvät taidot. Teknologisten taitojen ja virtuaalisten tiimien rakentamisiin liittyvien taitojen osalta voidaan kehittämisen kohteeksi nostaa viestinnän lisääminen teknologisten välineiden kautta.