Kiertotalouden Moodle-peli
Kytölä, Sirpa (2025)
Kytölä, Sirpa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503254922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503254922
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa liiketoiminnan perustutkinnon opiskelijoille suunnatulle Moodle-kurssille kiertotaloudesta peli. Tavoitteena on lisätä toisen asteen ammatillisen koulun opiskelijoiden ymmärrystä kiertotaloudesta. Liiketoiminnan perustutkintoon on mahdollista opiskella yhtenä valinnaisena tutkinnon osana kiertotaloudentoimintojen 15 osaamispisteen kokonaisuus, jossa ammattitaitovaatimuksena on kiertotalouden toimintamallit ja palvelut. Kiertotalouteen ja siihen liittyvää vastuullisuutta opiskellaan muun muassa selvittämällä opintojen aikana projektinomaisesti, kuinka tuotteen elinkaarta voisi pidentää, miten tuote toimii palveluna, mitkä ovat erilaiset alustatalouden toiminnot ja kuinka tuotteet uusiutuvat. Edellä mainittuja käsitteitä tuodaan esiin kiertotalouden Moodle-pelin eri tehtävissä; näin opiskelijalle syntyy ymmärrystä, mitä kaikkea kiertotaloudella tarkoitetaan.
Opinnäytetyön johdannossa käsitellään kestävään kehitykseen ja kiertotalouteen liittyviä käsitteitä. Tietoperustassa kerrotaan tarkemmin, mitä kestävä kehitys on ja kuinka kiertotalous liittyy osana Agenda 2030-tavoitteisiin. Työssä tutkitaan pelillistämistä ja oppimista kiertotaloudesta digitaalista peliä hyödyntäen. Pelillisyyden käsitettä ja toimivuutta opetuksessa pohditaan eri näkökulmista. Pelaamisen mahdollistaminen yhtenä kurssin tehtävistä on mielekäs toteuttaa. Pelistä tulee seurantamerkintä kiertotalouden kurssille, mikä osaltaan motivoi pelin pelaamiseen.
Työssä kuvataan pelin rakentaminen ja pelaamisen edistymisen eri vaiheet. Myös peliin liittyvien tehtävien ja aiheiden rajaus sekä tehtäviin käytetyt Moodle-toiminnot kuvataan. Moodle on oppimisalusta, johon rakennetaan H5P-editorin avulla peliin kysymykset, jotka avaavat opiskelijoille kiertotalouteen liittyvää tematiikkaa.
Toiminnallisen opinnäytetyön empiirisessä osassa esitellään Moodle-pelin suunnittelu, jossa ensiksi luodaan peliin pelilauta tekoälyllä ja mietitään tehtäviin kysymykset kiertotaloudesta. Tehtäviin sovelletaan eri H5P-editorista löytyviä tehtävämalleja. Tehtävät luodaan peliin, ja peli testataan opiskelijoilla. Saadun palauteen avulla peliä voidaan tulevaisuudessa kehittää ja käyttää laajemmin oppilaitoksen muihin kestävään kehityksen opintoihin.
Opinnäytetyön johdannossa käsitellään kestävään kehitykseen ja kiertotalouteen liittyviä käsitteitä. Tietoperustassa kerrotaan tarkemmin, mitä kestävä kehitys on ja kuinka kiertotalous liittyy osana Agenda 2030-tavoitteisiin. Työssä tutkitaan pelillistämistä ja oppimista kiertotaloudesta digitaalista peliä hyödyntäen. Pelillisyyden käsitettä ja toimivuutta opetuksessa pohditaan eri näkökulmista. Pelaamisen mahdollistaminen yhtenä kurssin tehtävistä on mielekäs toteuttaa. Pelistä tulee seurantamerkintä kiertotalouden kurssille, mikä osaltaan motivoi pelin pelaamiseen.
Työssä kuvataan pelin rakentaminen ja pelaamisen edistymisen eri vaiheet. Myös peliin liittyvien tehtävien ja aiheiden rajaus sekä tehtäviin käytetyt Moodle-toiminnot kuvataan. Moodle on oppimisalusta, johon rakennetaan H5P-editorin avulla peliin kysymykset, jotka avaavat opiskelijoille kiertotalouteen liittyvää tematiikkaa.
Toiminnallisen opinnäytetyön empiirisessä osassa esitellään Moodle-pelin suunnittelu, jossa ensiksi luodaan peliin pelilauta tekoälyllä ja mietitään tehtäviin kysymykset kiertotaloudesta. Tehtäviin sovelletaan eri H5P-editorista löytyviä tehtävämalleja. Tehtävät luodaan peliin, ja peli testataan opiskelijoilla. Saadun palauteen avulla peliä voidaan tulevaisuudessa kehittää ja käyttää laajemmin oppilaitoksen muihin kestävään kehityksen opintoihin.