Automaattiprosessiventtiilien markkinat Suomessa : mahdollisuudet jo laajan laitekannan omaavalle laite- ja palvelutoimittajalle
Alanne, Anssi (2025)
Alanne, Anssi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503254925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503254925
Tiivistelmä
Markkina-alueena Suomi on pieni ja olemassa olevien tutkimuksien paino onkin usein laajemmissa maantieteellisissä alueissa. Toimeksiantaja yrityksenä olevan, teollisuuden venttiileitä ja kenttäautomaatiolaitteita valmistavan Valmet Flow Control Oy:n Suomen ja Baltian myyntiorganisaatiossa oli havaittu, että päivittäiskaupan ulkopuolelle jää erinäisistä syistä paljon potentiaalisia asiakkaita. Ne voivat olla entuudestaan tunnettuja ja palveltuja, tai tuntemattomia asiakkaita.
Tutkimus suoritettiin tilastoanalyysillä, asiakkaiden yritysten taloudellisiin tunnuslukuihin perustuvalla potentiaaliluokituksella sekä liiketoimintalinjan strategiaa mukailevien tavoitteiden ja myyntiorganisaatiossa tunnistettujen mahdollisuuksien hyödyntämistä markkinaosuuden kasvattamiseen. Osana työtä tehtiin tutkimuskysely ryhmälle passiivisia tai tuntemattomia asiakkaita, jossa tiedusteltiin vastaajalta haasteista venttiilien hankinnoissa ja käytössä.
Tuloksina saatiin potentiaalisia asiakkaita eri teollisuudenaloilta ja uusia hankkeita, joissa potentiaalia venttiilimyynnille. Lisäksi esiteltiin erilaisia mahdollisuuksia markkinaosuuksien kasvattamiseen uusilla toimialoilla, tuotteilla tai tuotekehityksellä. Tiedot luovutettiin myyntiorganisaation käyttöön auttamaan myyntistrategioiden luomisessa.
Tutkimus suoritettiin tilastoanalyysillä, asiakkaiden yritysten taloudellisiin tunnuslukuihin perustuvalla potentiaaliluokituksella sekä liiketoimintalinjan strategiaa mukailevien tavoitteiden ja myyntiorganisaatiossa tunnistettujen mahdollisuuksien hyödyntämistä markkinaosuuden kasvattamiseen. Osana työtä tehtiin tutkimuskysely ryhmälle passiivisia tai tuntemattomia asiakkaita, jossa tiedusteltiin vastaajalta haasteista venttiilien hankinnoissa ja käytössä.
Tuloksina saatiin potentiaalisia asiakkaita eri teollisuudenaloilta ja uusia hankkeita, joissa potentiaalia venttiilimyynnille. Lisäksi esiteltiin erilaisia mahdollisuuksia markkinaosuuksien kasvattamiseen uusilla toimialoilla, tuotteilla tai tuotekehityksellä. Tiedot luovutettiin myyntiorganisaation käyttöön auttamaan myyntistrategioiden luomisessa.