Pienrakentaminen oppimisen välineenä rakennusalan toisen asteen koulutuksessa
Tapio, Mikko (2025)
Tapio, Mikko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503254937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503254937
Tiivistelmä
Rakennusalan työvoimatarpeen kasvaessa ammatillisen koulutuksen rooli osaamisen kehittämisessä on entistä tärkeämpi. Tämä opinnäytetyö tutkii pienrakentamisen käyttöä oppimismenetelmänä rakennusalan toisen asteen koulutuksessa, sekä sen vaikutusta opiskelijoiden työelämävalmiuksiin. Työssä selvitetään, kuinka hyvin pienrakentamisen harjoittelu vastaa rakennusalan tutkinnon perusteissa määriteltyjä osaamisvaatimuksia ja millaisia kehitystarpeita koulutuksessa on.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa kohderyhminä olivat rakennusalan yrittäjät ja toisen asteen rakennusalan opiskelijat. Yrittäjiltä kartoitettiin opiskelijoiden taitotason riittävyyttä työelämään siirtymisen näkökulmasta, kun taas opiskelijoilta kysyttiin heidän kokemuksiaan pienrakentamisesta ja työharjoittelusta. Tulokset osoittavat, että pienrakentaminen tukee oppimista ja kehittää käytännön taitoja, mutta sen rinnalle kaivataan myös suurempia rakennusprojekteja sekä enemmän korjausrakentamisen harjoittelua.
Työn tulosten pohjalta esitetään suosituksia koulutuksen monipuolistamiseksi, työharjoittelun kehittämiseksi ja opiskelijoiden työelämävalmiuksien parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa kohderyhminä olivat rakennusalan yrittäjät ja toisen asteen rakennusalan opiskelijat. Yrittäjiltä kartoitettiin opiskelijoiden taitotason riittävyyttä työelämään siirtymisen näkökulmasta, kun taas opiskelijoilta kysyttiin heidän kokemuksiaan pienrakentamisesta ja työharjoittelusta. Tulokset osoittavat, että pienrakentaminen tukee oppimista ja kehittää käytännön taitoja, mutta sen rinnalle kaivataan myös suurempia rakennusprojekteja sekä enemmän korjausrakentamisen harjoittelua.
Työn tulosten pohjalta esitetään suosituksia koulutuksen monipuolistamiseksi, työharjoittelun kehittämiseksi ja opiskelijoiden työelämävalmiuksien parantamiseksi.