Hammasteknikkokoulutuksen opetussuunnitelman kehittämisideoita alan työntekijöiltä
Pirinen, Jade; Koskinen, Sandy; Kosonen, Sanna (2025)
Pirinen, Jade
Koskinen, Sandy
Kosonen, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503254944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503254944
Tiivistelmä
Hammasteknikkokoulutuksessa otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma syksyllä 2022. Opetussuunnitelmassa korostuu digitaalinen osaaminen, digitaaliset työtavat ja tulevaisuuden valmistusmenetelmät. Opetussuunnitelmaa kehitetään jatkuvasti, jotta se vastaa työelämän muuttuvia vaatimuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella hammasteknisen alan työntekijöiden näkemyksiä hammasteknikkokoulutuksen opetussuunnitelman kehittämiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on uusien ideoiden tuottaminen nykyisen opetussuunnitelman kehittämiseksi, jotta koulutus saataisiin vastaamaan entistä paremmin nykyisen ja tulevaisuuden työelämän vaatimuksia. Koulutusta kehittämällä hammasteknikko-opiskelijat saisivat mahdollisimman hyvän tieto- ja taitopohjan työelämään.
Hammaslaboratorioiden työntekijöiden näkemys koulutuksen kehittämisestä on kerätty verkkokyselyn avulla. Kohderyhmänä olivat hammasteknikot, erikoishammasteknikot sekä hammaslaboratoriossa hammasteknisten töiden parissa työskentelevät. Kyselyyn vastasi 49 alan ammattilaista ja vastausten perusteella suurimmiksi kehittämiskohteiksi opetussuunnitelmaan nousivat digitaalisuuden lisääminen, käsityötaitojen säilyttäminen sekä harjoittelun määrä koulutuksessa. Hammastekniikan koulutuksen lehtorit voivat hyödyntää kyselystä saatua aineistoa uuden opetussuunnitelman kehittämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella hammasteknisen alan työntekijöiden näkemyksiä hammasteknikkokoulutuksen opetussuunnitelman kehittämiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on uusien ideoiden tuottaminen nykyisen opetussuunnitelman kehittämiseksi, jotta koulutus saataisiin vastaamaan entistä paremmin nykyisen ja tulevaisuuden työelämän vaatimuksia. Koulutusta kehittämällä hammasteknikko-opiskelijat saisivat mahdollisimman hyvän tieto- ja taitopohjan työelämään.
Hammaslaboratorioiden työntekijöiden näkemys koulutuksen kehittämisestä on kerätty verkkokyselyn avulla. Kohderyhmänä olivat hammasteknikot, erikoishammasteknikot sekä hammaslaboratoriossa hammasteknisten töiden parissa työskentelevät. Kyselyyn vastasi 49 alan ammattilaista ja vastausten perusteella suurimmiksi kehittämiskohteiksi opetussuunnitelmaan nousivat digitaalisuuden lisääminen, käsityötaitojen säilyttäminen sekä harjoittelun määrä koulutuksessa. Hammastekniikan koulutuksen lehtorit voivat hyödyntää kyselystä saatua aineistoa uuden opetussuunnitelman kehittämisessä.