Personal training- ja online-valmennusalan kartoitus yrittäjäksi valmistautuessa
Nurminen, Pihla (2025)
Nurminen, Pihla
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503264984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503264984
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa personal training -yritysten liiketoimintaa ja valmentamista sekä valmistautua yrittäjyyteen. Työssä keskityttiin personal training toimintaan etenkin online-valmentamisen näkökulmasta.
Työn tulosten perusteella tarkoituksena on laatia kattava liiketoimintasuunnitelma, joka tukee yrityksen perustamista, toimintaa ja kehittämistä.
Työssä syvennyttiin kirjallisuuskatsauksen avulla valmentamisen eri muotoihin, tyypillisten asiakasryhmien tavoitteisiin sekä liikunta-alan yrittäjyyteen. Työssä analysoitiin eri toimintamalleja ja markkinointikeinoja, joiden avulla liiketoiminnasta voidaan tehdä kannattavaa ja kilpailukykyistä.
Työssä hyödynnettiin benchmarking-menetelmää, jonka avulla vertailtiin eri online-valmentajien palveluita, markkinointia ja toimintatapoja. Lisäksi hyödynnettiin SWOT-analyysiä online-valmennukseen keskittyvän yritystoiminnan vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien kartoittamiseen.
Benchmarking tarjosi arvokasta tietoa menestyvän valmennuspalvelun rakentamisesta ja toi esiin etenkin sosiaalisen median merkityksen asiakashankinnassa ja brändäyksessä. Benchmarking antoi kattavan käsityksen ja hyviä ideoita valmennuspalveluiden tuottamiseen ja erilaisien palveluiden mahdollisiin sisältöihin. SWOT-analyysissä online-valmennuksen etuina tunnistettiin matalat aloituskustannukset, joustavuus ja mahdollisuus laajaan asiakaskuntaan, kun taas kilpailun kovuus, erottuminen muista valmentajista ja asiakkaiden sitouttaminen nousivat merkittäviksi haasteiksi.
Työ tarjosi arvokasta tietoa liiketoiminnan suunnittelusta personal training -yrityksen näkökulmasta ja antoi käytännön valmiuksia yritystoiminnan käynnistämiseen. Työ antoi kattavan kuvan online-valmentajana ja liikunta-alan yrittäjänä toimimisesta, sekä vahvisti liiketoiminnan kehittämiseen tarvittavia taitoja.
Työn tulosten perusteella tarkoituksena on laatia kattava liiketoimintasuunnitelma, joka tukee yrityksen perustamista, toimintaa ja kehittämistä.
Työssä syvennyttiin kirjallisuuskatsauksen avulla valmentamisen eri muotoihin, tyypillisten asiakasryhmien tavoitteisiin sekä liikunta-alan yrittäjyyteen. Työssä analysoitiin eri toimintamalleja ja markkinointikeinoja, joiden avulla liiketoiminnasta voidaan tehdä kannattavaa ja kilpailukykyistä.
Työssä hyödynnettiin benchmarking-menetelmää, jonka avulla vertailtiin eri online-valmentajien palveluita, markkinointia ja toimintatapoja. Lisäksi hyödynnettiin SWOT-analyysiä online-valmennukseen keskittyvän yritystoiminnan vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien kartoittamiseen.
Benchmarking tarjosi arvokasta tietoa menestyvän valmennuspalvelun rakentamisesta ja toi esiin etenkin sosiaalisen median merkityksen asiakashankinnassa ja brändäyksessä. Benchmarking antoi kattavan käsityksen ja hyviä ideoita valmennuspalveluiden tuottamiseen ja erilaisien palveluiden mahdollisiin sisältöihin. SWOT-analyysissä online-valmennuksen etuina tunnistettiin matalat aloituskustannukset, joustavuus ja mahdollisuus laajaan asiakaskuntaan, kun taas kilpailun kovuus, erottuminen muista valmentajista ja asiakkaiden sitouttaminen nousivat merkittäviksi haasteiksi.
Työ tarjosi arvokasta tietoa liiketoiminnan suunnittelusta personal training -yrityksen näkökulmasta ja antoi käytännön valmiuksia yritystoiminnan käynnistämiseen. Työ antoi kattavan kuvan online-valmentajana ja liikunta-alan yrittäjänä toimimisesta, sekä vahvisti liiketoiminnan kehittämiseen tarvittavia taitoja.