Pitää ymmärtää, mitä se osaamisen ennakointi tarkoittaa : Itä-Suomen yhteistyöalueella tunnistettuja hyviä käytänteitä osaamisen yhteistyö- ja ennakointimallin suunnittelun tueksi
Berghem, Emmi; Häkkinen, Riikka (2025)
Berghem, Emmi
Häkkinen, Riikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503264992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503264992
Tiivistelmä
Suomessa sosiaali- ja terveysala on merkittävä työllistäjä ja yhteiskunnallisesti vaikuttava toimiala. Väestön ikääntyminen, palveluiden kysynnän kasvu ja kustannuspaineet haastavat työvoimapulasta kärsivää sosiaali- ja terveysalaa. Työvoiman saatavuuden turvaamiseksi ja alan vetovoimaisuuden vahvistamiseksi on tunnistettava tulevaisuuden osaamistarpeet. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, ja työ tehtiin Veto- ja pitovoimaa sotealalle osaamisen ennakoinnilla ja kehittämisellä -hankkeeseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Itä-Suomen yhteistyöalueella tehtyä koulutusorganisaatioiden ja hyvinvointialueiden yhteistä osaamisen ennakointityötä sekä tuottaa tietoa koulutus- ja osaamistarpeiden yhteistyö- ja ennakointimallin suunnittelun tueksi. Tavoitteena on lisätä tietoa ennakointityön hyvistä käytänteistä Itä-Suomen yhteistyöalueella ja vahvistaa sosiaali- ja terveysalan koulutusta järjestävien oppilaitosten ja työelämän yhteistyötä.
Opinnäytetyössä analysoidaan valmiiksi kerättyjä teemahaastatteluja induktiivista sisällönanalyysia noudattaen. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Ketkä osallistuvat organisaatioidensa osaamisen ennakointityöhön ja mitkä ovat tahot, joiden kanssa osaamisen ennakointityötä tehdään? Miten ennakointityö tapahtuu hyvinvointialueiden ja koulutusorganisaatioiden kuvaamana? Mitä ovat hyvät käytänteet osaamisen ennakointityössä hyvinvointialueiden ja koulutusorganisaatioiden välillä? Opinnäytetyön sisällönanalyysin tuloksista muodostuivat taulukot, joita toimeksiantaja hyödyntää yhteistyö- ja ennakointimallin suunnittelussa. Lisäksi toimeksiantajalle tehtiin huoneentaulu osaamisen ennakointityön elementeistä sekä virtuaalinen tiedeposteri tulosten esittelyn ja viestinnän tueksi.
Opinnäytetyön tulosten mukaan koulutusorganisaatioiden ja hyvinvointialueiden osaamisen ennakointityö perustuu tarveperusteisen koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen, vaikuttavaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan sekä osaamisen johtamiseen. Hyviksi käytännöiksi osaamisen ennakointityössä tunnistetaan ennakointityötä tukeva ympäristö, strateginen ennakointi ja ennakointityön ymmärtäminen. Tulosten mukaan koulutusorganisaatiot ja hyvinvointialueet pystyvät nimeämään ennakointityötä tekevät toimijat ja tahot.
Asiasanat: benchmarking, laadullinen sisällönanalyysi, osaamisen ekosysteemi, osaamisen ennakointi, osaamisen kehittäminen, veto- ja pitovoima
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Itä-Suomen yhteistyöalueella tehtyä koulutusorganisaatioiden ja hyvinvointialueiden yhteistä osaamisen ennakointityötä sekä tuottaa tietoa koulutus- ja osaamistarpeiden yhteistyö- ja ennakointimallin suunnittelun tueksi. Tavoitteena on lisätä tietoa ennakointityön hyvistä käytänteistä Itä-Suomen yhteistyöalueella ja vahvistaa sosiaali- ja terveysalan koulutusta järjestävien oppilaitosten ja työelämän yhteistyötä.
Opinnäytetyössä analysoidaan valmiiksi kerättyjä teemahaastatteluja induktiivista sisällönanalyysia noudattaen. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Ketkä osallistuvat organisaatioidensa osaamisen ennakointityöhön ja mitkä ovat tahot, joiden kanssa osaamisen ennakointityötä tehdään? Miten ennakointityö tapahtuu hyvinvointialueiden ja koulutusorganisaatioiden kuvaamana? Mitä ovat hyvät käytänteet osaamisen ennakointityössä hyvinvointialueiden ja koulutusorganisaatioiden välillä? Opinnäytetyön sisällönanalyysin tuloksista muodostuivat taulukot, joita toimeksiantaja hyödyntää yhteistyö- ja ennakointimallin suunnittelussa. Lisäksi toimeksiantajalle tehtiin huoneentaulu osaamisen ennakointityön elementeistä sekä virtuaalinen tiedeposteri tulosten esittelyn ja viestinnän tueksi.
Opinnäytetyön tulosten mukaan koulutusorganisaatioiden ja hyvinvointialueiden osaamisen ennakointityö perustuu tarveperusteisen koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen, vaikuttavaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan sekä osaamisen johtamiseen. Hyviksi käytännöiksi osaamisen ennakointityössä tunnistetaan ennakointityötä tukeva ympäristö, strateginen ennakointi ja ennakointityön ymmärtäminen. Tulosten mukaan koulutusorganisaatiot ja hyvinvointialueet pystyvät nimeämään ennakointityötä tekevät toimijat ja tahot.
Asiasanat: benchmarking, laadullinen sisällönanalyysi, osaamisen ekosysteemi, osaamisen ennakointi, osaamisen kehittäminen, veto- ja pitovoima
