Unreal Engine -moninpeli Epic Online Services -palvelulla
Kosonen, Samuli (2025)
Kosonen, Samuli
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503265009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503265009
Tiivistelmä
Moninpelien tekemisessä on monia haasteita. Moninpelin lisääminen projektiin
vaatii paljon koodin ja ajattelutavan muuttumista. On siis hyvä huomioida
moninpeli heti pelin suunnitteluvaiheessa. Tämän työn tarkoitus on toimia
alustavana tutkimuksena moninpelin tuottamiseen Unreal Engine
pelimoottorilla. Työn toimeksiantaja Normogames Oy on vaihtamassa
pelimoottoria Unreal Engineen, joten ennen seuraavaa peliä on hyvä tehdä
tutkimusta kuinka hyvin Unreal Engine ja Epic Online Services soveltuvat
toimeksiantajan tarpeisiin moninpelikehityksessä.
Työn aikana tutkittiin ja vertailtiin omistetun palvelimen, kuuntelupalvelimen ja
vertaisverkon verkkoarkkitehtuurimuotoja. Lisäksi käytiin läpi yleisiä
moninpeliominaisuuksia, kuten huijauksenesto, pelaajan identiteetti ja
alustojen välinen yhteensopivuus ja tutkittiin niiden toteutusta Epic Online
Services -palvelulla. Teoriaa verrattiin toimeksiantajan vaatimuksiin ja syntyi
projektin toteutus. Toteutuksen vaiheet dokumentoitiin opinnäytetyöhön.
Toteutus keskittyi Epic-tilillä kirjautumiseen, Epic Online Services Lobby
palvelimen luontiin, palvelimien etsimiseen ja liittymiseen sekä Steam-alustan
yhdistämiseen. Työn tuloksena on Unreal Engine -projekti, joka toimii
lähtökohtana toimeksiantajan uusille peleille.
Saadut tulokset käytiin läpi ja pohdittiin niiden luotettavuutta ja mahdollisia
jatkokehitystä. Työ tarjoaa toimeksiantajalle pohjan pelimoottorin vaihtoon.
vaatii paljon koodin ja ajattelutavan muuttumista. On siis hyvä huomioida
moninpeli heti pelin suunnitteluvaiheessa. Tämän työn tarkoitus on toimia
alustavana tutkimuksena moninpelin tuottamiseen Unreal Engine
pelimoottorilla. Työn toimeksiantaja Normogames Oy on vaihtamassa
pelimoottoria Unreal Engineen, joten ennen seuraavaa peliä on hyvä tehdä
tutkimusta kuinka hyvin Unreal Engine ja Epic Online Services soveltuvat
toimeksiantajan tarpeisiin moninpelikehityksessä.
Työn aikana tutkittiin ja vertailtiin omistetun palvelimen, kuuntelupalvelimen ja
vertaisverkon verkkoarkkitehtuurimuotoja. Lisäksi käytiin läpi yleisiä
moninpeliominaisuuksia, kuten huijauksenesto, pelaajan identiteetti ja
alustojen välinen yhteensopivuus ja tutkittiin niiden toteutusta Epic Online
Services -palvelulla. Teoriaa verrattiin toimeksiantajan vaatimuksiin ja syntyi
projektin toteutus. Toteutuksen vaiheet dokumentoitiin opinnäytetyöhön.
Toteutus keskittyi Epic-tilillä kirjautumiseen, Epic Online Services Lobby
palvelimen luontiin, palvelimien etsimiseen ja liittymiseen sekä Steam-alustan
yhdistämiseen. Työn tuloksena on Unreal Engine -projekti, joka toimii
lähtökohtana toimeksiantajan uusille peleille.
Saadut tulokset käytiin läpi ja pohdittiin niiden luotettavuutta ja mahdollisia
jatkokehitystä. Työ tarjoaa toimeksiantajalle pohjan pelimoottorin vaihtoon.