Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Realististen, reaaliaikaisten ja pelivalmiiden hiusten kehittäminen 3d-pelihahmolle

Einolander, Max (2025)

 
Avaa tiedosto
Einolander_Max.pdf (3.259Mt)
Lataukset: 


Einolander, Max
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503275075
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee 3D-pelihahmon hiuksia ja niiden kehittämistä. Opinnäytetyössä 3D-pelihahmon hiukset luotiin käyttäen Blender-ohjelmaa. Koska hius-3D-peligrafiikka on kehittynyt vuosikymmeninä 3D-peligrafiikassa ja siihen käytetyt työkalut ja tekniikat ovat kehittyneet, on hyödyllistä määrittää, kuinka hiuksia pelihahmoille kannattaa luoda. Opinnäytetyön päätavoitteena on selvittää, voidaanko Blenderillä luoda realistiset, pelivalmiit hiukset reaaliaikaisesti. Hiukset luotiin geneeriselle 3D-mallille.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Työn aikana tutkittiin videopeligrafiikan historiaa sekä nykyaikaisia hiusgrafiikkoja peleissä. Tavoitteena oli ymmärtää, miten grafiikkoja on luotu ennen ja miten niitä nykyään luodaan. Työssä tutkittiin julkaistujen, modernien pelien grafiikkoja. Grafiikkoja käytettiin toteutusvaiheessa pohjana sille, miltä luotavien hiusten kuuluisi näyttää.

Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaan pelivalmis, hiuskortteja käyttäen luotu hiustyyli. Hiusten luonnissa käytettyä Blender-ohjelmaa käsitellään työn teoreettisessa osiossa. Hiusten luomisprosessi suunnittelusta toteutukseen on kuvattu työn toteutusosiossa.

Tulokset osoittavat, että Blenderiä voidaan käyttää realististen, reaaliaikaisten ja pelivalmiiden hiusten luomiseen, sillä suunnitellut hiukset saatiin toteutettua. Kuitenkin hiusten luomisessa käytettävät työtavat voivat olla työläämpiä verrattuina työkaluihin, joita pelialalla yleisemmin käytetään hiusten luontiin. Blender siis voi tilannekohtaisesti sopia hiuskorttihiusten luomiseen 3D-pelihahmoille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste