Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Marknadsföringsmix för små företag

Gustafsson, Hannah; Gustafsson, Hannah (2025)

 
Avaa tiedosto
Examensarbete (958.3Kt)
Lataukset: 


Gustafsson, Hannah
Gustafsson, Hannah
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503265029
Tiivistelmä
Detta examensarbete strävar efter att ge mindre företag i skärgården en ny marknadsföringsplan som kan hjälpa dem nå ut till kunder på ett kostnadseffektivt och tidseffektivt sätt. Det kan vara tidskrävande att söka information om marknadsföring och bygga upp en marknadsföringsplan för ett företag. Detta arbete har samlat all information på ett ställe för att underlätta processen och hjälpa företag att komma i gång med processen. Arbetet presenterar information som stöder undersökningen samt utreder vilka marknadsföringskanaler det lönar sig att sätta tid och pengar på för att få synlighet för sitt företag. Utgående från resultaten i forskningen byggs en marknadsföringsplan upp som utgår från att hålla en månatlig budget på 500 € och 10 timmar, vilket innebär en årlig budget på 6000 € och 120 h. Målet är att få reda på hur långt ett företag kommer med sin marknadsföring med denna budget.
Vid uppgörandet av problemformuleringen i arbetet har PESO-modellen använts som stöd för att binda arbetet till tidigare forskning. Modellen har hjälpt att bygga upp teorin i arbetet så att informationen är relevant för företag. I arbetet har en kvalitativ undersökning gjorts för att få mera information om ämnet från erfarna företagare. Forskningen tar reda på vilka marknadsföringsaktiviteter företag redan använder sig av samt ger tips inom marknadsföring i skärgården. Slutligen presenteras även de rekommenderade marknadsföringskanaler som kan användas för att hålla budgeten 500 €/10 h.
Resultaten av forskningen kombineras med teorin för att presentera de fem kanaler som står ut i undersökningen och som rekommenderas att användas på basen av undersökningen. Resultaten presenteras som fem olika alternativ så att företag får valmöjligheter, eftersom valen påverkas av målgrupp samt företagets verksamhetsområde. I svaren inkluderas även den rekommenderade summan och den tid marknadsföringen kräver. Arbetet presenterar alltså de kanaler som rekommenderas att användas för att hålla en mindre budget och tidsram. Själva valet av dessa kanaler behöver företaget själv dra slutsatser om.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste