Asiakastyytyväisyys Porin Venetsialaisissa
Kivi, Frida (2025)
Kivi, Frida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503275153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503275153
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä otettiin selvää, miten tyytyväisiä asiakkaat olivat Porin Venetsialaisiin tapahtumana ja mitkä asiat vaikuttivat asiakastyytyväisyyteen, sekä missä asioissa oli parannettavaa. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Porin Venetsialaisille. Kysymykset mietittiin siten, että niistä saisi mahdollisimman paljon hyötyä tapahtuman kehittämiselle.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake. Aineistonkeruu toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselynä, joka luotiin Google Forms-kyselylomakkeen avulla. Valmis kysely julkaistiin tapahtuman virallisella Instagram- tilillä ja siihen saatiin 89 vastausta. Kyselylinkki oli avoinna noin kolme viikkoa tapahtuman jälkeen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä, asiakaskokemuksia, asiakastyytyväisyyden mittaamista, sekä asiakaspalvelua ja sen laatua.
Tutkimustuloksista selvisi, että suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä Porin Venetsialaisiin. Suurin osa vastaajista myös suosittelisi ehdottomasti tapahtumaa tuttavilleen. Kyselyssä erityisesti VIP-palvelut ja artistit saivat positiivista palautetta. Muutamia negatiivisia palautteita tuli muun muassa siisteyteen ja tapahtuma-alueeseen liittyen. Vastausten perusteella saatiin kehitysideoita seuraavalle vuodelle, jotka toimeksiantaja pääsee halutessaan toteuttamaan. Kokonaisuudessaan Porin Venetsialaiset onnistuivat ensimmäisenä vuotenaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake. Aineistonkeruu toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselynä, joka luotiin Google Forms-kyselylomakkeen avulla. Valmis kysely julkaistiin tapahtuman virallisella Instagram- tilillä ja siihen saatiin 89 vastausta. Kyselylinkki oli avoinna noin kolme viikkoa tapahtuman jälkeen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä, asiakaskokemuksia, asiakastyytyväisyyden mittaamista, sekä asiakaspalvelua ja sen laatua.
Tutkimustuloksista selvisi, että suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä Porin Venetsialaisiin. Suurin osa vastaajista myös suosittelisi ehdottomasti tapahtumaa tuttavilleen. Kyselyssä erityisesti VIP-palvelut ja artistit saivat positiivista palautetta. Muutamia negatiivisia palautteita tuli muun muassa siisteyteen ja tapahtuma-alueeseen liittyen. Vastausten perusteella saatiin kehitysideoita seuraavalle vuodelle, jotka toimeksiantaja pääsee halutessaan toteuttamaan. Kokonaisuudessaan Porin Venetsialaiset onnistuivat ensimmäisenä vuotenaan.