Pelikäsikirjoitus perehdytyspelistä tukemaan toimihenkilöiden perehdytystä
Talvitie, Piia (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503285200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503285200
Tiivistelmä
Yhä useammat tutkimukset peliin perustuvan oppimisen ympäristöistä osoittavat pelillisyyden laaja-alaisia vaikutuksia työelämässä tarvittavien taitojen lisääntymiseen. Pelit rakentavat kriittistä ajattelua, innostavat sisäistä motivaatiota aikaansaaden parempia oppimistuloksia ja parantavat sitoutumista.
Opinnäytetyö käsittelee pelillisen perehdytyksen kehittämistä Sotek-säätiölle. Tavoitteena oli tehdä perehdyttämisestä mielekkäämpää sekä helpommin omaksuttavaa ja kerrattavaa työntekijöille. Työn tarkoituksena oli tuottaa pelikäsikirjoitus, jonka avulla voidaan jatkokehittää perehdytystä tukeva pelisovellus.
Opinnäytetyön prosessi eteni vaiheittain konstruktiivisen mallin mukaan. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin toimeksiantajan perehdytyksen nykytilaa sekä pelillistämisen ja pelipedagogiikan teoreettista viitekehystä. Työstövaiheessa järjestettiin Learning cafe -työpaja, jossa henkilöstö osallistui pelin suunnitteluun. Työpajan tuloksena syntyneiden ideoiden pohjalta, tutkimustietoa hyödyntäen muotoutui pelikäsikirjoitus, joka sisältää pelin rakenteen, sisältöehdotukset ja pedagogiset tavoitteet. Toisessa työpajassa arvioitiin pelikäsikirjoituksen onnistumista.
Tuloksena selvisi, että pelissä tulee yhdistää erilaisia oppimistehtäviä, kuten monivalintakysymyksiä, tarinallisia elementtejä ja interaktiivisia osioita. Peli tulee rakentaa mahdollisimman räätälöitäväksi ja erilaisia palautetapoja hyödyntäväksi. Pelin avulla työntekijät kokevat oppivansa ja kertaavansa perehdytysasioita ja saavansa palautetta osaamisestaan. Peli voi tarjota seurantadataa työnantajalle, mikä auttaa perehdytysprosessin jatkuvassa kehittämisessä ja henkilöstön osaamisvajeen kartoittamisessa.
Pelikäsikirjoituksessa huomioitiin henkilöstön tarpeet ja näkemykset. Tämä varmisti, että käsikirjoitus vastaa organisaation todellisia käytäntöjä ja työntekijöiden tarpeita. Käsikirjoituksesta jatkokehityksenä syntyvä peli koettiin mahdollisuudeksi vahvistaa työntekijöiden sitoutumista ja parantaa organisaation tuottavuutta tukien sen arvoja ja strategiaa. Pelin todettiin olevan osoitus ajan hermolla olemisesta ja vahvistavan pitovoimaa ollen suoranainen kilpailuvaltti rekrytoinnissa.
Opinnäytetyö käsittelee pelillisen perehdytyksen kehittämistä Sotek-säätiölle. Tavoitteena oli tehdä perehdyttämisestä mielekkäämpää sekä helpommin omaksuttavaa ja kerrattavaa työntekijöille. Työn tarkoituksena oli tuottaa pelikäsikirjoitus, jonka avulla voidaan jatkokehittää perehdytystä tukeva pelisovellus.
Opinnäytetyön prosessi eteni vaiheittain konstruktiivisen mallin mukaan. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin toimeksiantajan perehdytyksen nykytilaa sekä pelillistämisen ja pelipedagogiikan teoreettista viitekehystä. Työstövaiheessa järjestettiin Learning cafe -työpaja, jossa henkilöstö osallistui pelin suunnitteluun. Työpajan tuloksena syntyneiden ideoiden pohjalta, tutkimustietoa hyödyntäen muotoutui pelikäsikirjoitus, joka sisältää pelin rakenteen, sisältöehdotukset ja pedagogiset tavoitteet. Toisessa työpajassa arvioitiin pelikäsikirjoituksen onnistumista.
Tuloksena selvisi, että pelissä tulee yhdistää erilaisia oppimistehtäviä, kuten monivalintakysymyksiä, tarinallisia elementtejä ja interaktiivisia osioita. Peli tulee rakentaa mahdollisimman räätälöitäväksi ja erilaisia palautetapoja hyödyntäväksi. Pelin avulla työntekijät kokevat oppivansa ja kertaavansa perehdytysasioita ja saavansa palautetta osaamisestaan. Peli voi tarjota seurantadataa työnantajalle, mikä auttaa perehdytysprosessin jatkuvassa kehittämisessä ja henkilöstön osaamisvajeen kartoittamisessa.
Pelikäsikirjoituksessa huomioitiin henkilöstön tarpeet ja näkemykset. Tämä varmisti, että käsikirjoitus vastaa organisaation todellisia käytäntöjä ja työntekijöiden tarpeita. Käsikirjoituksesta jatkokehityksenä syntyvä peli koettiin mahdollisuudeksi vahvistaa työntekijöiden sitoutumista ja parantaa organisaation tuottavuutta tukien sen arvoja ja strategiaa. Pelin todettiin olevan osoitus ajan hermolla olemisesta ja vahvistavan pitovoimaa ollen suoranainen kilpailuvaltti rekrytoinnissa.
