Asiakasymmärryksen tuottama kilpailuetu vuokravälitysalalla
Pennala, Anira (2025)
Pennala, Anira
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503285199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503285199
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakasymmärryksen merkitystä kilpailuedun rakentamisessa vuokravälitysalalla. Erityisesti selvitettiin, miten asiakasymmärryksellä saadaan kilpailuetua, mitkä tekijät vaikuttavat vuokranantajien päätökseen keskittää asuntonsa yhdelle välitysliikkeelle ja millaisia odotuksia heillä on vuokravälityspalveluita kohtaan. Aihe on ajankohtainen, sillä kilpailu vuokravälitysmarkkinoilla on kiristynyt, ja asiakaslähtöisyyden merkitys korostuu entistä enemmän. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Lilja Asuntovuokraus Oy, joka tarjoaa vuokravälityspalveluita Seinäjoella.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakasymmärryksen ja asiakaslähtöisyyden merkitystä yrityksen kilpailukyvyn rakentamisessa. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, miten asiakaslähtöinen liiketoiminta voi luoda kestävää kilpailuetua ja miten yritysjohdon rooli korostuu asiakaskokemuksen kehittämisessä. Aineistona käytettiin asiakasymmärrystä käsitteleviä tutkimuksia sekä aiempaa kirjallisuutta aiheesta. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusjoukkoon valikoitui neljä vuokranantajaa, joilla on pitkä kokemus alalta. Haastateltavien näkemyksiä analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Menetelmän avulla pystyttiin tunnistamaan vuokranantajien päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä sekä syventämään ymmärrystä heidän asiakaskokemuksistaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakasymmärrys on merkittävä kilpailuetu vuokravälitysalalla, ja että vuokranantajat arvostavat luotettavuutta, ammattitaitoa ja selkeää viestintää. Erityisesti sujuva yhteistyö ja asiakaslähtöinen palvelukehitys nousivat keskeisiksi kilpailuedun tekijöiksi. Lisäksi tehokas vuokrausprosessi ja nopea asiakaspalvelu vaikuttavat siihen, keskittävätkö vuokranantajat asuntonsa yhdelle välitysliikkeelle. Opinnäytetyö tarjosi toimeksiantajalle, Lilja Asuntovuokraus Oy:lle, arvokasta tietoa siitä, mitkä tekijät ovat ratkaisevia vuokranantajien päätöksenteossa ja miten yritys voi kehittää palveluitaan kilpailuedun saavuttamiseksi. Tutkimuksen pohjalta yritys sai konkreettisia suosituksia asiakaslähtöisten toimintamallien kehittämiseen, viestinnän parantamiseen ja palveluprosessien tehostamiseen. Näin Lilja Asuntovuokraus Oy pystyy vahvistamaan markkina-asemaansa ja vastaamaan entistä paremmin vuokranantajien odotuksiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakasymmärryksen ja asiakaslähtöisyyden merkitystä yrityksen kilpailukyvyn rakentamisessa. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, miten asiakaslähtöinen liiketoiminta voi luoda kestävää kilpailuetua ja miten yritysjohdon rooli korostuu asiakaskokemuksen kehittämisessä. Aineistona käytettiin asiakasymmärrystä käsitteleviä tutkimuksia sekä aiempaa kirjallisuutta aiheesta. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusjoukkoon valikoitui neljä vuokranantajaa, joilla on pitkä kokemus alalta. Haastateltavien näkemyksiä analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Menetelmän avulla pystyttiin tunnistamaan vuokranantajien päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä sekä syventämään ymmärrystä heidän asiakaskokemuksistaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakasymmärrys on merkittävä kilpailuetu vuokravälitysalalla, ja että vuokranantajat arvostavat luotettavuutta, ammattitaitoa ja selkeää viestintää. Erityisesti sujuva yhteistyö ja asiakaslähtöinen palvelukehitys nousivat keskeisiksi kilpailuedun tekijöiksi. Lisäksi tehokas vuokrausprosessi ja nopea asiakaspalvelu vaikuttavat siihen, keskittävätkö vuokranantajat asuntonsa yhdelle välitysliikkeelle. Opinnäytetyö tarjosi toimeksiantajalle, Lilja Asuntovuokraus Oy:lle, arvokasta tietoa siitä, mitkä tekijät ovat ratkaisevia vuokranantajien päätöksenteossa ja miten yritys voi kehittää palveluitaan kilpailuedun saavuttamiseksi. Tutkimuksen pohjalta yritys sai konkreettisia suosituksia asiakaslähtöisten toimintamallien kehittämiseen, viestinnän parantamiseen ja palveluprosessien tehostamiseen. Näin Lilja Asuntovuokraus Oy pystyy vahvistamaan markkina-asemaansa ja vastaamaan entistä paremmin vuokranantajien odotuksiin.
