Teollinen jauhe- ja märkämaalaus prosessin jalkauttaminen myyntiin
Pihlajamaa, Atte (2024)
Pihlajamaa, Atte
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503275151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503275151
Tiivistelmä
Teollisen jauhe- ja märkämaalauksen aloittaminen yrityksessä tuo tarpeen tarkalle ja jäsennellylle tiedolle mitä myynnillisestä näkökulmasta tarvitsee ottaa huomioon niin asiakasvaatimusten, läpimenon ja kuin itse maalauksen suhteen. Mitkä ovat ne asiat, jotka vaikuttavat maalauksen onnistumiseen, kuin työntekijöiden turvallisuuteen ja miten näihin asioihin voidaan vaikuttaa, että yrityksen jokainen myyjä toimisi asioissa samalla tavalla.
Teollisuuden alihankintayrityksien välinen kilpailu on kovaa ja markkinahintaisen pintakäsittelyn hinnoittelussa on merkittäviä eroja eri toimijoiden välillä, riippuen minkälaisia järjestelmiä yrityksillä on käytössä. Kehittämistyön tavoitteena oli yhtenäistää myyjien tekemä työ ja tuoda riittävästi tietoa mitkä on kriittisiä kohtia hinnoittelun onnistumiselle.
Kehittämistyö toteutettiin kvalitatiivisilla menetelmillä kuvaamalla laitteistoa ja työtä riittävän tarkasti, jotta myyjällä olisi tarpeeksi tietoa päätöksien tueksi. Aineistona hyödynnettiin haastatteluja, maalaukseen liittyviä dokumentaatioita sekä huomioita mitä tehtiin tutkimuksen aikana.
Tuloksena saatiin toimiva kaava, millä toiminnanohjaus järjestelmän laskennasta saadaan tasalaatuinen ja yritykselle kannattava markkinahinta. Myyntiin ohjeistus, miten toiminnan ohjausjärjestelmään kirjataan oleelliset tiedot tuotteista ja niiden pintakäsittelystä.
Tuloksellinen myynnin edellytyksenä on kattava määrä tietoa, joilla pystyy tekemään johtopäätökset tuotantoon sopivista tuotteista ja pystytäänkö asiakkaan laadullisiin vaatimuksiin vastaamaan. Mitkä on ne asiat, jotka vaikuttavat onnistuneeseen kauppaan ja hyvään asiakastyytyväisyyteen.
Teollisuuden alihankintayrityksien välinen kilpailu on kovaa ja markkinahintaisen pintakäsittelyn hinnoittelussa on merkittäviä eroja eri toimijoiden välillä, riippuen minkälaisia järjestelmiä yrityksillä on käytössä. Kehittämistyön tavoitteena oli yhtenäistää myyjien tekemä työ ja tuoda riittävästi tietoa mitkä on kriittisiä kohtia hinnoittelun onnistumiselle.
Kehittämistyö toteutettiin kvalitatiivisilla menetelmillä kuvaamalla laitteistoa ja työtä riittävän tarkasti, jotta myyjällä olisi tarpeeksi tietoa päätöksien tueksi. Aineistona hyödynnettiin haastatteluja, maalaukseen liittyviä dokumentaatioita sekä huomioita mitä tehtiin tutkimuksen aikana.
Tuloksena saatiin toimiva kaava, millä toiminnanohjaus järjestelmän laskennasta saadaan tasalaatuinen ja yritykselle kannattava markkinahinta. Myyntiin ohjeistus, miten toiminnan ohjausjärjestelmään kirjataan oleelliset tiedot tuotteista ja niiden pintakäsittelystä.
Tuloksellinen myynnin edellytyksenä on kattava määrä tietoa, joilla pystyy tekemään johtopäätökset tuotantoon sopivista tuotteista ja pystytäänkö asiakkaan laadullisiin vaatimuksiin vastaamaan. Mitkä on ne asiat, jotka vaikuttavat onnistuneeseen kauppaan ja hyvään asiakastyytyväisyyteen.