CRM-järjestelmän rakentaminen startup yritykselle
Jokirinne, Emil (2025)
Jokirinne, Emil
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503315265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503315265
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheeksi valtisin CRM-järjestämän rakentaminen startup yritykselle, koska koin aiheen ja projektin avustavan startup yrityksen liiketoimintaaa. Työskentelen itse globaalissa organisaatiossa, jossa CRM on yksi yleisimpiä päivittäisiä työkaluja. Hallinnoin kahta eri brändiä kyseisessä organisaatiossa, joissa molemmissa on eri CRM järjestelmä. Koin tästä syystä suurta kiinnostusta toteuttaa CRM projekti startup yritykselle. Tavoitteena opinnäytetyöllä on tukea juuri alottaineita yrityksiä CRM järjestelmän kanssa.
Koska budjetti CRM järjestelmän rakentamiselle ja sisällön tuotolle oli erittäin pieni koen aiheen olevan samaistuttava startup yritysten tai pienten yritysten kesken. Opinnäytetyöllä todistetaan, että CRM- järjestelmä ei tarvitse suuria alkuinvestointeja. Opinnäytetyö aloitetaan teoriaosuudella, jossa käsitellään mitä asiakashallintajärjestelmällä tarkoitetaan, ja mitä eroja järjestelmillä on. Mikä rooli CRM-järjestelmillä on liiketoiminnan kasvussa. Viimeisenä teoriassa käsitelemme implementointia järjestelmien kesken liiketoiminnan kasvun yhteydessä.
Toiminnallinen päätavoite opinnäytetyölläni on kuvastaa CRM- järjestelmän rakentamisen ja sisällöntuoton prosessi. Tämän tavoitteen toteuttamiseksi olen ottanut selvää ja käyttänyt omaa kokemustani, jotta CRM projekti onnistui. Toiminnallisen osuuden aloittaa yrityksen kriteereiden läpikäynti. Tämän jälkeen käyn vaihe vaiheelta läpi kuinka projekti on toteutettu. Lopuksi pohdin räätälöydyn ja itegroidun CRM-järjestelmän eroa, pien kustantaiseen järjestelmään.
Koska budjetti CRM järjestelmän rakentamiselle ja sisällön tuotolle oli erittäin pieni koen aiheen olevan samaistuttava startup yritysten tai pienten yritysten kesken. Opinnäytetyöllä todistetaan, että CRM- järjestelmä ei tarvitse suuria alkuinvestointeja. Opinnäytetyö aloitetaan teoriaosuudella, jossa käsitellään mitä asiakashallintajärjestelmällä tarkoitetaan, ja mitä eroja järjestelmillä on. Mikä rooli CRM-järjestelmillä on liiketoiminnan kasvussa. Viimeisenä teoriassa käsitelemme implementointia järjestelmien kesken liiketoiminnan kasvun yhteydessä.
Toiminnallinen päätavoite opinnäytetyölläni on kuvastaa CRM- järjestelmän rakentamisen ja sisällöntuoton prosessi. Tämän tavoitteen toteuttamiseksi olen ottanut selvää ja käyttänyt omaa kokemustani, jotta CRM projekti onnistui. Toiminnallisen osuuden aloittaa yrityksen kriteereiden läpikäynti. Tämän jälkeen käyn vaihe vaiheelta läpi kuinka projekti on toteutettu. Lopuksi pohdin räätälöydyn ja itegroidun CRM-järjestelmän eroa, pien kustantaiseen järjestelmään.