Markkinointiopas ja vuosikello luontaishoitoalan yritykselle : asiakashankintaa aluevaihdon yhteydessä
Saarela, Hanna (2025)
Saarela, Hanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503315328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503315328
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Luontaishoitolan markkinointia ja asiakashankintaa aluevaihdoksen yhteydessä, sekä tarjota käytännöllisiä markkinointityökaluja tunnettuuden ja brändin vahvistamiseen. Valmennuksellinen ote liitettiin kokonaisuuteen yrittäjän strategisen suunnittelun tueksi.
Työssä hyödynnettiin SWOT- ja kilpailija-analyysejä, 4C-mallia sekä tekoälyä ja digityökaluja. Keskeisiksi välineiksi kehitettiin markkinoinnin vuosikello ja personoitu markkinointiopas. Valmennuksellinen sparraus lisättiin tukemaan yrittäjän ajattelutapaa ja markkinoinnin tehoa.
Tulokseksi saatiin kattava markkinointikokonaisuus, joka auttaa yrittäjää organisoimaan markkinointiaan. Vuosikellotyöskentely selkeytti markkinointikokonaisuutta ja itsehoitopostaukset osoittivat markkinointitehonsa. Haasteina olivat algoritmipulmat, resurssipula ja yksilötapaamispainotteisuus.
Tuloksia voidaan hyödyntää markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisessä. Jatkossa yritys voi erottua ja käyttää digityökaluja entistä tehokkaammin. Kehitetyt työkalut tukevat asiakashankintaa ja systemaattista markkinointia.
Työssä hyödynnettiin SWOT- ja kilpailija-analyysejä, 4C-mallia sekä tekoälyä ja digityökaluja. Keskeisiksi välineiksi kehitettiin markkinoinnin vuosikello ja personoitu markkinointiopas. Valmennuksellinen sparraus lisättiin tukemaan yrittäjän ajattelutapaa ja markkinoinnin tehoa.
Tulokseksi saatiin kattava markkinointikokonaisuus, joka auttaa yrittäjää organisoimaan markkinointiaan. Vuosikellotyöskentely selkeytti markkinointikokonaisuutta ja itsehoitopostaukset osoittivat markkinointitehonsa. Haasteina olivat algoritmipulmat, resurssipula ja yksilötapaamispainotteisuus.
Tuloksia voidaan hyödyntää markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisessä. Jatkossa yritys voi erottua ja käyttää digityökaluja entistä tehokkaammin. Kehitetyt työkalut tukevat asiakashankintaa ja systemaattista markkinointia.
