Sisäinen tiedottaminen Keski-Suomen seututerveyskeskuksen suunterveydenhuollossa
Pentinmäki, Johanna (2015)
Pentinmäki, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113004
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää sisäistä tiedottamista Keski-Suomen seututerveyskeskuksen suunterveydenhuollossa. Tavoitteena on saada tietoa mikä nykyisessä viestinnässä toimii ja missä osa-alueissa suunterveydenhuollon työntekijät ja esimiehet toivovat parantamista. Saatua tietoa voidaan hyödyntää suunterveydenhuollon viestinnän suunnittelussa ja kehittämisessä. Opinnäytetyön on tilannut Keski-Suomen seututerveyskeskuksen suunterveydenhuolto.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin aiheeseen liittyvistä tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Aineisto kerättiin huhtikuussa 2014 havainnoimalla ja kyselylomakkeella sähköpostitse, joka sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kohderyhmän aineiston keruussa muodostivat Keski-Suomen seututerveyskeskuksen suunterveydenhuollon henkilökunta.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että hoitolatasoilla tiedottaminen sujui hyvin, mutta koko seututerveyskeskuksen suunterveydenhuollon tiedottamisessa oli parantamisen varaa. Koko henkilökunnan osalta sähköpostin käyttö viestintävälineenä koettiin hyvänä. Esimiehet korostivat myös videoneuvotteluiden tärkeyttä vastuuhenkilöiden välisissä kommunikoinneissa. Kehittämisen tarvetta on niin työntekijöiden asenteissa, kuin työn rytmityksessä. Työpäivinä tulee jokaiselle työntekijälle antaa mahdollisuus tiedotteiden ja sähköpostin lukemiseen. Viestinnän tulee olla kaksisuuntaista, eikä vain esimiehiltä eteenpäin lähtevää.
Opinnäytetyön tulosten avulla on mahdollista kehittää ja yhdenmukaistaa sisäistä tiedottamista ainakin hoitolatasolla. Kriittiset kohdat kehittämiselle ovat: ajankäyttö, tietokoneiden riittävä määrä, tiedottamisesta vastaava henkilö, keskustelukulttuurin ylläpitäminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin aiheeseen liittyvistä tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Aineisto kerättiin huhtikuussa 2014 havainnoimalla ja kyselylomakkeella sähköpostitse, joka sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kohderyhmän aineiston keruussa muodostivat Keski-Suomen seututerveyskeskuksen suunterveydenhuollon henkilökunta.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että hoitolatasoilla tiedottaminen sujui hyvin, mutta koko seututerveyskeskuksen suunterveydenhuollon tiedottamisessa oli parantamisen varaa. Koko henkilökunnan osalta sähköpostin käyttö viestintävälineenä koettiin hyvänä. Esimiehet korostivat myös videoneuvotteluiden tärkeyttä vastuuhenkilöiden välisissä kommunikoinneissa. Kehittämisen tarvetta on niin työntekijöiden asenteissa, kuin työn rytmityksessä. Työpäivinä tulee jokaiselle työntekijälle antaa mahdollisuus tiedotteiden ja sähköpostin lukemiseen. Viestinnän tulee olla kaksisuuntaista, eikä vain esimiehiltä eteenpäin lähtevää.
Opinnäytetyön tulosten avulla on mahdollista kehittää ja yhdenmukaistaa sisäistä tiedottamista ainakin hoitolatasolla. Kriittiset kohdat kehittämiselle ovat: ajankäyttö, tietokoneiden riittävä määrä, tiedottamisesta vastaava henkilö, keskustelukulttuurin ylläpitäminen.