Henkilöstöhallinnon rooli kasvavassa yrityksessä : Miten henkilöstöhallinnon kehittäminen tukee liiketoimintaa?
Rantanen, Veera (2025)
Rantanen, Veera
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503315333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503315333
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia HR-toimintojen perustamisen ja kehittämisen vaikutuksia keskisuuren yrityksen työkulttuuriin, henkilöstön kokemuksiin ja päivittäiseen työn arkeen. Kohdeyrityksenä toimi Suomen Hissiurakointi Oy, jossa HR-toiminta oli käynnistetty ja kehitetty järjestelmällisesti viimeisten kahden vuoden aikana. Tutkimuksessa selvitettiin, miten HR-toiminnan panostukset ovat vaikuttaneet henkilöstötyytyväisyyteen, työn laatuun ja yrityksen strategisten tavoitteiden saavuttamiseen.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Laadullinen aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen avainhenkilöitä, ja määrällinen aineisto saatiin henkilöstökyselyn avulla. Haastatteluaineiston analyysi toteutettiin teemoittelun avulla, kun taas kyselyn tuloksia analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että systemaattinen HR-toiminnan kehittäminen paransi henkilöstötyytyväisyyttä ja vahvisti työntekijöiden sitoutumista organisaatioon. HR-toimien, kuten rekrytoinnin, perehdytyksen, koulutuksen ja työhyvinvoinnin tukemisen, havaittiin edistävän positiivista yrityskulttuuria ja työntekijöiden kokemusta oikeudenmukaisesta ja johdonmukaisesta johtamisesta. Lisäksi HR-toiminnan keskittäminen ja prosessien selkeyttäminen kevensi esihenkilöiden hallinnollista taakkaa ja mahdollisti strategisempaa henkilöstöjohtamista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvin resursoitu ja johdonmukaisesti toteutettu HR-toiminta tukee yrityksen tavoitteita ja vaikuttaa myönteisesti henkilöstökokemukseen sekä organisaatiokulttuuriin. Tutkimuksen perusteella voidaan suositella HR-toimintojen jatkuvaa kehittämistä ja henkilöstölähtöistä johtamisotetta yrityksen kilpailukyvyn vahvistamiseksi.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Laadullinen aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen avainhenkilöitä, ja määrällinen aineisto saatiin henkilöstökyselyn avulla. Haastatteluaineiston analyysi toteutettiin teemoittelun avulla, kun taas kyselyn tuloksia analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että systemaattinen HR-toiminnan kehittäminen paransi henkilöstötyytyväisyyttä ja vahvisti työntekijöiden sitoutumista organisaatioon. HR-toimien, kuten rekrytoinnin, perehdytyksen, koulutuksen ja työhyvinvoinnin tukemisen, havaittiin edistävän positiivista yrityskulttuuria ja työntekijöiden kokemusta oikeudenmukaisesta ja johdonmukaisesta johtamisesta. Lisäksi HR-toiminnan keskittäminen ja prosessien selkeyttäminen kevensi esihenkilöiden hallinnollista taakkaa ja mahdollisti strategisempaa henkilöstöjohtamista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvin resursoitu ja johdonmukaisesti toteutettu HR-toiminta tukee yrityksen tavoitteita ja vaikuttaa myönteisesti henkilöstökokemukseen sekä organisaatiokulttuuriin. Tutkimuksen perusteella voidaan suositella HR-toimintojen jatkuvaa kehittämistä ja henkilöstölähtöistä johtamisotetta yrityksen kilpailukyvyn vahvistamiseksi.