Mikä vetää sosiaalialalle: sosionomiopiskelijoiden motiivit ammatinvalinnassa
Heikkilä, Saara; Kemppinen, Elisa (2025)
Heikkilä, Saara
Kemppinen, Elisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015372
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden motiiveja alalle hakeutumisen taustalla. Työssä
selvitettiin niitä sisäisiä tekijöitä, jotka vaikuttivat opiskelijoiden alan valintaan,
sekä kartoitettiin sosiaalialan vetovoimatekijöitä. Opinnäytetyön tuottamaa tietoa on mahdollista hyödyntää sosionomikoulutuksen kehittämisessä sekä
markkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisena tutkimuksena, joskin määrällisen tutkimuksen menetelmiä sovellettiin osin. Aineistonkeruu toteutettiin anonyyminä
Webropol-kyselynä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille. Tulosten analysointiin sovellettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksesta selviää, että sosionomiopiskelijoita motivoi vahvasti halu auttaa
muita ihmisiä. Tutkimustuloksista nousee esille myös halu vaikuttaa positiivisesti sekä sosiaalialaan että laajemmin yhteiskuntaan. Sosionomiopiskelijoiden auttamishalun taustalla vaikuttavat usein aiemmat elämänkokemukset.
Osalla opiskelijoista oma kokemus autettuna olemisesta ja palveluiden saamisesta ovat myötävaikuttaneet auttamishalun syntymiseen.
Opiskelijoita vetää sosiaalialalle myös hyvät työllistymismahdollisuudet ja työkentän monipuolisuus. Yliopistotutkintoon verrattuna sosionomikoulutuksen
valttina pidetään opintojen käytännönläheisyyttä. Tutkimus osoittaa, että opiskelijoilla on myönteinen kuva valmistumisen jälkeisistä työmahdollisuuksista
sosiaalialalla.
Tutkimuksen mukaan alkuperäiset alalle hakeutumisen syyt motivoivat opiskelijoita opintojen vaikeina hetkinä. Osa opiskelijoista kokee, että ammatinvalinnan syiden huomiointi ja reflektointi opetuksessa voisi edistää opiskelumotivaation ylläpysymistä. Jatkotutkimusta voisi tehdä esimerkiksi opiskelijoiden
aiempien elämänkokemusten vaikutuksesta opinnoissa jaksamiseen. Myös
kokemusosaamisen ja ammattiosaamisen yhdistämisen etuja ja haasteita olisi
syytä tutkia lisää.
selvitettiin niitä sisäisiä tekijöitä, jotka vaikuttivat opiskelijoiden alan valintaan,
sekä kartoitettiin sosiaalialan vetovoimatekijöitä. Opinnäytetyön tuottamaa tietoa on mahdollista hyödyntää sosionomikoulutuksen kehittämisessä sekä
markkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisena tutkimuksena, joskin määrällisen tutkimuksen menetelmiä sovellettiin osin. Aineistonkeruu toteutettiin anonyyminä
Webropol-kyselynä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille. Tulosten analysointiin sovellettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksesta selviää, että sosionomiopiskelijoita motivoi vahvasti halu auttaa
muita ihmisiä. Tutkimustuloksista nousee esille myös halu vaikuttaa positiivisesti sekä sosiaalialaan että laajemmin yhteiskuntaan. Sosionomiopiskelijoiden auttamishalun taustalla vaikuttavat usein aiemmat elämänkokemukset.
Osalla opiskelijoista oma kokemus autettuna olemisesta ja palveluiden saamisesta ovat myötävaikuttaneet auttamishalun syntymiseen.
Opiskelijoita vetää sosiaalialalle myös hyvät työllistymismahdollisuudet ja työkentän monipuolisuus. Yliopistotutkintoon verrattuna sosionomikoulutuksen
valttina pidetään opintojen käytännönläheisyyttä. Tutkimus osoittaa, että opiskelijoilla on myönteinen kuva valmistumisen jälkeisistä työmahdollisuuksista
sosiaalialalla.
Tutkimuksen mukaan alkuperäiset alalle hakeutumisen syyt motivoivat opiskelijoita opintojen vaikeina hetkinä. Osa opiskelijoista kokee, että ammatinvalinnan syiden huomiointi ja reflektointi opetuksessa voisi edistää opiskelumotivaation ylläpysymistä. Jatkotutkimusta voisi tehdä esimerkiksi opiskelijoiden
aiempien elämänkokemusten vaikutuksesta opinnoissa jaksamiseen. Myös
kokemusosaamisen ja ammattiosaamisen yhdistämisen etuja ja haasteita olisi
syytä tutkia lisää.