Myynnin ja myynnin tuen välinen yhteistyö
Virtanen, Johannes (2025)
Virtanen, Johannes
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015362
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia myynnin ja myynnin tuen välistä yhteistyötä eräässä vakuutusalan yrityksessä sekä tunnistaa yhteistyön vahvuudet, haasteet ja kehityskohteet. Työssä tarkasteltiin erityisesti organisaatiokäyttäytymistä, luottamusta, kommunikaatiota, rooleja ja vastuita, tiimiälyä, työntekijäkokemusta sekä myynnin tuen lähestyttävyyttä. Tutkimus toteutettiin yhdistämällä määrällisiä ja laadullisia menetelmiä, ja aineistona käytettiin kyselytutkimusta sekä teemahaastatteluja.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että myynnin ja myynnin tuen yhteistyö toimii pääosin hyvin ja luottamus osapuolten välillä on vahvaa. Kommunikaatio koettiin sujuvaksi erityisesti puheviestinnän osalta, mutta kirjallisten viestintäkanavien käytössä havaittiin kehittämistarpeita. Roolien ja vastuiden epäselvyydet aiheuttivat haasteita, ja erityisesti rutiinitehtävien siirtämisestä eri osapuolten välillä oli eriäviä näkemyksiä. Tiimiäly ja kyky mukautua muuttuviin tilanteisiin nähtiin myynnin ja myynnin tuen vahvuutena, mutta yhteistyön prosesseja voisi kehittää sujuvammiksi. Työntekijäkokemuksen ja motivaation kannalta tärkeäksi nousivat selkeä työnjako, viestinnän avoimuus sekä tuen saatavuus.
Keskeisimpinä kehitysehdotuksina esitettiin roolien ja vastuiden selkeyttämistä, viestintäprosessien kehittämistä sekä myynnin tuen asiantuntijuuden vahvistamista. Yhteistyötä tukevien käytäntöjen kehittäminen voisi parantaa tehokkuutta ja työtyytyväisyyttä sekä lopulta myös asiakaspalvelun laatua.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että myynnin ja myynnin tuen yhteistyö toimii pääosin hyvin ja luottamus osapuolten välillä on vahvaa. Kommunikaatio koettiin sujuvaksi erityisesti puheviestinnän osalta, mutta kirjallisten viestintäkanavien käytössä havaittiin kehittämistarpeita. Roolien ja vastuiden epäselvyydet aiheuttivat haasteita, ja erityisesti rutiinitehtävien siirtämisestä eri osapuolten välillä oli eriäviä näkemyksiä. Tiimiäly ja kyky mukautua muuttuviin tilanteisiin nähtiin myynnin ja myynnin tuen vahvuutena, mutta yhteistyön prosesseja voisi kehittää sujuvammiksi. Työntekijäkokemuksen ja motivaation kannalta tärkeäksi nousivat selkeä työnjako, viestinnän avoimuus sekä tuen saatavuus.
Keskeisimpinä kehitysehdotuksina esitettiin roolien ja vastuiden selkeyttämistä, viestintäprosessien kehittämistä sekä myynnin tuen asiantuntijuuden vahvistamista. Yhteistyötä tukevien käytäntöjen kehittäminen voisi parantaa tehokkuutta ja työtyytyväisyyttä sekä lopulta myös asiakaspalvelun laatua.