Hirsirunkoisen opetusrakennuksen ympäristövaikutuksien arviointi
Syväoja, Milla (2025)
Syväoja, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015369
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä arvioitiin hirsirunkoisen opetusrakennuksen ympäristövaikutuksia käyttäen case-kohteena Porin Kristillisen koulun keväällä 2024 valmistunutta uudisrakennusta. Ympäristövaikutuksien arviointi rajattiin vähähiilisyyden arviointiin eli opetusrakennukselle ja rakennuspaikalle laskettiin hiilijalanjälki sekä hiilikädenjälki ympäristöministeriön rakennuksen vähähiilisyyden arviointimenetelmän ohjeistuksen mukaisesti. Lisäksi arvioitiin, miten kestävän kehityksen periaatteet toteutuvat case-kohteessa puun käytön osalta.
Porin Kristillisen koulun hirsirunkoisen opetusrakennuksen elinkaaren kokonaishiilijalanjälki oli 17,33 kgCO2e/m2/a ja rakennuspaikan 3,11 kgCO2e/m2/a. Noin 41 % opetusrakennuksen päästöistä syntyy elinkaaren lopussa, kun rakennusmateriaalit ja -tuotteet päätyvät jätteenkäsittelyyn. Käyttövaiheen energiankäytön hiilijalanjälki oli noin 26 % ja rakennusmateriaalien ja -tuotteiden vaihtojen noin 21 % kokonaishiilijalanjäljestä. Opetusrakennuksen elinkaaren kokonaishiilikädenjälki oli -7,55 kgCO2e/m2/a ja rakennuspaikan elinkaaren kokonaishiilikädenjälki oli -1,13 kgCO2e/m2/a.
Arvioinnin yhteydessä tutkittiin ja vertailtiin myös, mikä vaikutus laskennassa käytettävillä eri päästöarvoilla on kokonaisuuteen. Käytettäessä kaukolämmölle paikallisen energiayhtiön päästöarvoa, käyttövaiheen energiankäytön hiilijalanjälki oli noin 19 % kokonaishiilijalanjäljestä. Kun käytettiin osalle rakennusmateriaaleista ja -tuotteista ympäristöselosteiden päästöarvoja, opetusrakennuksen kokonaishiilijalanjälki oli 16,43 kgCO2e/m2/a ja hiilikädenjälki -8,79 kgCO2e/m2/a.
Porin Kristillisen koulun hirsirunkoisella opetusrakennuksella on potentiaalia olla vähähiilinen rakennus. Kohteeseen on valittu vähäpäästöisiä materiaaleja, kuten esimerkiksi puu ja puukuitueriste sekä kierrätysalumiinia sisältävät ikkunat.
Kohteen biogeeninen hiilivarasto oli -6,88 kgCO2e/m2/a, kun käytettiin rakentamisen päästötietokannan päästöarvoja. Positiiviset vaikutukset ympäristöön voivat olla huomattavat, jos opetusrakennus on pitkäikäinen ja jos puusta tehdyt osat eivät päädy rakennuksen elinkaaren lopussa polttoon, vaan niille löytyy uusiokäyttömahdollisuuksia muualla. Myös sillä, miten rakennuksesta pidetään huolta sen käytön aikana, on suuri merkitys ympäristövaikutuksiin.
Porin Kristillisen koulun hirsirunkoisen opetusrakennuksen elinkaaren kokonaishiilijalanjälki oli 17,33 kgCO2e/m2/a ja rakennuspaikan 3,11 kgCO2e/m2/a. Noin 41 % opetusrakennuksen päästöistä syntyy elinkaaren lopussa, kun rakennusmateriaalit ja -tuotteet päätyvät jätteenkäsittelyyn. Käyttövaiheen energiankäytön hiilijalanjälki oli noin 26 % ja rakennusmateriaalien ja -tuotteiden vaihtojen noin 21 % kokonaishiilijalanjäljestä. Opetusrakennuksen elinkaaren kokonaishiilikädenjälki oli -7,55 kgCO2e/m2/a ja rakennuspaikan elinkaaren kokonaishiilikädenjälki oli -1,13 kgCO2e/m2/a.
Arvioinnin yhteydessä tutkittiin ja vertailtiin myös, mikä vaikutus laskennassa käytettävillä eri päästöarvoilla on kokonaisuuteen. Käytettäessä kaukolämmölle paikallisen energiayhtiön päästöarvoa, käyttövaiheen energiankäytön hiilijalanjälki oli noin 19 % kokonaishiilijalanjäljestä. Kun käytettiin osalle rakennusmateriaaleista ja -tuotteista ympäristöselosteiden päästöarvoja, opetusrakennuksen kokonaishiilijalanjälki oli 16,43 kgCO2e/m2/a ja hiilikädenjälki -8,79 kgCO2e/m2/a.
Porin Kristillisen koulun hirsirunkoisella opetusrakennuksella on potentiaalia olla vähähiilinen rakennus. Kohteeseen on valittu vähäpäästöisiä materiaaleja, kuten esimerkiksi puu ja puukuitueriste sekä kierrätysalumiinia sisältävät ikkunat.
Kohteen biogeeninen hiilivarasto oli -6,88 kgCO2e/m2/a, kun käytettiin rakentamisen päästötietokannan päästöarvoja. Positiiviset vaikutukset ympäristöön voivat olla huomattavat, jos opetusrakennus on pitkäikäinen ja jos puusta tehdyt osat eivät päädy rakennuksen elinkaaren lopussa polttoon, vaan niille löytyy uusiokäyttömahdollisuuksia muualla. Myös sillä, miten rakennuksesta pidetään huolta sen käytön aikana, on suuri merkitys ympäristövaikutuksiin.