Väärään suuntaan ajavien ajoneuvojen selvitys Suomen tietunneleissa
Kiuru, Elina (2025)
Kiuru, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015390
Tiivistelmä
Väärään suuntaan ajaminen tunneleissa aiheuttaa vuosittain useita vakavia vaaratilanteita, mutta aiheesta ei ole tehty aiempaa tutkimusta. Tunnelit poikkeavat muusta liikenneympäristöstä häiriöherkkyytensä vuoksi, jonka seurauksena väärään suuntaan ajaminen voi aiheuttaa seurauksiltaan vakavampia vaaratilanteita. Väärään suuntaan ajamisen syiden ymmärtäminen ja ehkäiseminen on tärkeää liikenteen nollavision saavuttamiseksi.
Tällä Fintraffic Tie Oy:n tilaamalla tutkimuspainotteisella opinnäytetyöllä tavoitteena on löytää väärään suuntaan ajamiseen altistavia tekijöitä sekä tutkia keinoja, kuinka väärään suuntaan ajamista voitaisiin ehkäistä. Tarkastelun kohteeksi valittiin Tampereelta Rantatunneli, Espoosta Keilaniemen tunneli, Helsingistä Vuosaaren tunneli ja Lahdesta Liipolan tunneli. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jossa väärään suuntaan ajamisen tapauksia analysoitiin määrällisesti Fintrafficin tuottamasta datasta vuosien 2021–2024 ajalta sekä laadullisena tutkimusmenetelmänä suoritettiin asiantuntijahaastattelut.
Väärään suuntaan ajamista tapahtui eniten kesäkuukausina, öisin ja viikonloppuisin, jolloin liikennettä on vähemmän. Tunneleiden liikenneympäristön selkeällä suunnittelulla voidaan vaikuttaa väärään suuntaan ajamisen ehkäisemiseen. Väärään suuntaan ajavaa ajoneuvoa voidaan varoittaa väärästä suunnasta rampeille sijoitettavilla punaisilla varoitusvaloilla. Liikenneympäristöllä ei kuitenkaan voida estää tahallisesti väärään suuntaan ajavia kuljettajia. Vähäinen ajokokemus, tunnelin liikennesääntöjen osaamattomuus ja päihteet altistavat väärään suuntaan ajamiseen, jonka vuoksi elinikäinen liikennekasvatus on tärkeässä roolissa huomioiden kaikki ikäryhmät. Tahalliseen väärään suuntaan ajamisen ehkäisemiseen voidaan vaikuttaa myös tehostamalla liikenteen valvontaa ja kiristämällä rangaistuksia. Tulevaisuudessa ajoneuvoteknologian kehittymisen myötä ajoneuvojen sisäiset varoitusjärjestelmät kehittyvät ja lisääntyvät uusiin ajoneuvoihin. Myös autonomisten ajoneuvojen kehityksellä on merkittävä potentiaali väärään suuntaan ajamisen ehkäisemisessä.
Suomessa tunneleiden suunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen ja suunnitteluun, jonka vuoksi väärään suuntaan ajaminen on melko harvinaista. Nollavision saavuttamiseksi on tärkeää panostaa liikenneympäristön ja teknologisten innovaatioiden kehittämiseen, tehokkaaseen liikenteen valvontaan sekä kuljettajan asenteisiin ja koulutukseen. Työn tilaaja Fintraffic voi hyödyntää työstä saatuja tuloksia ennakoivan operoinnin kehittämisessä sekä tunneleiden turvallisuuden parantamisessa.
Tällä Fintraffic Tie Oy:n tilaamalla tutkimuspainotteisella opinnäytetyöllä tavoitteena on löytää väärään suuntaan ajamiseen altistavia tekijöitä sekä tutkia keinoja, kuinka väärään suuntaan ajamista voitaisiin ehkäistä. Tarkastelun kohteeksi valittiin Tampereelta Rantatunneli, Espoosta Keilaniemen tunneli, Helsingistä Vuosaaren tunneli ja Lahdesta Liipolan tunneli. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jossa väärään suuntaan ajamisen tapauksia analysoitiin määrällisesti Fintrafficin tuottamasta datasta vuosien 2021–2024 ajalta sekä laadullisena tutkimusmenetelmänä suoritettiin asiantuntijahaastattelut.
Väärään suuntaan ajamista tapahtui eniten kesäkuukausina, öisin ja viikonloppuisin, jolloin liikennettä on vähemmän. Tunneleiden liikenneympäristön selkeällä suunnittelulla voidaan vaikuttaa väärään suuntaan ajamisen ehkäisemiseen. Väärään suuntaan ajavaa ajoneuvoa voidaan varoittaa väärästä suunnasta rampeille sijoitettavilla punaisilla varoitusvaloilla. Liikenneympäristöllä ei kuitenkaan voida estää tahallisesti väärään suuntaan ajavia kuljettajia. Vähäinen ajokokemus, tunnelin liikennesääntöjen osaamattomuus ja päihteet altistavat väärään suuntaan ajamiseen, jonka vuoksi elinikäinen liikennekasvatus on tärkeässä roolissa huomioiden kaikki ikäryhmät. Tahalliseen väärään suuntaan ajamisen ehkäisemiseen voidaan vaikuttaa myös tehostamalla liikenteen valvontaa ja kiristämällä rangaistuksia. Tulevaisuudessa ajoneuvoteknologian kehittymisen myötä ajoneuvojen sisäiset varoitusjärjestelmät kehittyvät ja lisääntyvät uusiin ajoneuvoihin. Myös autonomisten ajoneuvojen kehityksellä on merkittävä potentiaali väärään suuntaan ajamisen ehkäisemisessä.
Suomessa tunneleiden suunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen ja suunnitteluun, jonka vuoksi väärään suuntaan ajaminen on melko harvinaista. Nollavision saavuttamiseksi on tärkeää panostaa liikenneympäristön ja teknologisten innovaatioiden kehittämiseen, tehokkaaseen liikenteen valvontaan sekä kuljettajan asenteisiin ja koulutukseen. Työn tilaaja Fintraffic voi hyödyntää työstä saatuja tuloksia ennakoivan operoinnin kehittämisessä sekä tunneleiden turvallisuuden parantamisessa.