Työntekijäkokemuksen kehittäminen organisaatiossa X
Mahmoud, Ali (2025)
Mahmoud, Ali
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015442
Tiivistelmä
Työntekijäkokemus on käsitteenä melko uusi ja se onkin melko moniulotteinen käsite. Työntekijäkokemuksen muodostumiseen vaikuttaakin kaikki vuorovaikutus työntekijän ja työpaikan välillä työuran aikana.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajayritykselle X, jossa tutkittiin yrityksen työntekijöiden työntekijäkokemusta eri osa-alueiden kautta. Tavoitteena oli saada käsitys siitä, millaisia kokemuksia työntekijöillä on työyhteisön toimivuudesta ja millaisia tarpeita ja odotuksia heillä on tähän liittyen. Opinnäytetyön aihe valikoitui omasta kiinnostuksesta tutkia työhyvinvointia ja yrityksen henkilöstöpäällikön kanssa keskustelun jälkeen tutkimusaiheeksi syntyikin työntekijäkokemus, joka kattaa työhyvinvoinnin lisäksi useita muitakin teemoja ja palvelee täten laajemmin yrityksen sekä sen työntekijöiden tarpeita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työntekijäkokemusta käsitteenä sekä sen merkitystä organisaation toiminnassa. Tämän jälkeen käydään läpi, mistä elementeistä työntekijäkokemus muodostuu ja käydään myös läpi työntekijäkokemuksen merkitystä työnantajabrändille. Työn tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta, joka toteutettiin henkilöstökyselyn avulla. Tutkimusaineiston keräämiseen suunniteltiin kyselytutkimus työntekijäkokemukseen vaikuttavien osa-alueiden pohjalta, jotka on käyty läpi työn teoriaosuudessa. Henkilöstökyselyn alussa kysyttiin monivalintakysymyksen avulla, kuinka todennäköisesti suosittelisi työpaikkaa muille. Tämän lisäksi kysely sisälsi neljä kysymyspatteria eri teemoihin jaettuna ja kolme avointa kysymystä. Vastauksia henkilöstökyselyyn saatiin yhteensä 103 ja vastausaika oli keskimäärin noin 5–10 minuuttia. Kyselytutkimus sisälsi väittämiä koskien teemoja, jotka vaikuttavat koettuun työntekijäkokemukseen työyhteisössä. Kysely oli jaettu seuraaviin osa-alueisiin: työilmapiiri ja työhyvinvointi, sosiaalinen- ja fyysinen työympäristö, johtaminen ja esihenkilötyö, työn merkityksellisyys sekä organisaatiokulttuuri.
Tutkimuksen avulla saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että työntekijät ajattelevat pääosin myönteisesti työpaikan työilmapiiristä sekä työhyvinvoinnista. Yli puolet vastaajista vastasivat voivansa hyvin fyysisellä sekä henkisellä tasolla työpaikalla. Suurin osa työntekijöistä koki, että esihenkilöiltä ja työnjohtajilta saa hyvin kannustusta työssä ja esihenkilöiden lähestyttävyys koetaan pääosin erinomaisena. Kuitenkin esihenkilöltä ja työnjohtajalta saaduissa ohjeissa ja opastuksessa olisi kehittämisen varaa. Työntekijät toivovat myös enemmän palautetta tehdystä työstä. Työntekijäkokemuksen kehittämiseksi työntekijät ovat esittäneet, että viestintää työpaikalla tulisi kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajayritykselle X, jossa tutkittiin yrityksen työntekijöiden työntekijäkokemusta eri osa-alueiden kautta. Tavoitteena oli saada käsitys siitä, millaisia kokemuksia työntekijöillä on työyhteisön toimivuudesta ja millaisia tarpeita ja odotuksia heillä on tähän liittyen. Opinnäytetyön aihe valikoitui omasta kiinnostuksesta tutkia työhyvinvointia ja yrityksen henkilöstöpäällikön kanssa keskustelun jälkeen tutkimusaiheeksi syntyikin työntekijäkokemus, joka kattaa työhyvinvoinnin lisäksi useita muitakin teemoja ja palvelee täten laajemmin yrityksen sekä sen työntekijöiden tarpeita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työntekijäkokemusta käsitteenä sekä sen merkitystä organisaation toiminnassa. Tämän jälkeen käydään läpi, mistä elementeistä työntekijäkokemus muodostuu ja käydään myös läpi työntekijäkokemuksen merkitystä työnantajabrändille. Työn tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta, joka toteutettiin henkilöstökyselyn avulla. Tutkimusaineiston keräämiseen suunniteltiin kyselytutkimus työntekijäkokemukseen vaikuttavien osa-alueiden pohjalta, jotka on käyty läpi työn teoriaosuudessa. Henkilöstökyselyn alussa kysyttiin monivalintakysymyksen avulla, kuinka todennäköisesti suosittelisi työpaikkaa muille. Tämän lisäksi kysely sisälsi neljä kysymyspatteria eri teemoihin jaettuna ja kolme avointa kysymystä. Vastauksia henkilöstökyselyyn saatiin yhteensä 103 ja vastausaika oli keskimäärin noin 5–10 minuuttia. Kyselytutkimus sisälsi väittämiä koskien teemoja, jotka vaikuttavat koettuun työntekijäkokemukseen työyhteisössä. Kysely oli jaettu seuraaviin osa-alueisiin: työilmapiiri ja työhyvinvointi, sosiaalinen- ja fyysinen työympäristö, johtaminen ja esihenkilötyö, työn merkityksellisyys sekä organisaatiokulttuuri.
Tutkimuksen avulla saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että työntekijät ajattelevat pääosin myönteisesti työpaikan työilmapiiristä sekä työhyvinvoinnista. Yli puolet vastaajista vastasivat voivansa hyvin fyysisellä sekä henkisellä tasolla työpaikalla. Suurin osa työntekijöistä koki, että esihenkilöiltä ja työnjohtajilta saa hyvin kannustusta työssä ja esihenkilöiden lähestyttävyys koetaan pääosin erinomaisena. Kuitenkin esihenkilöltä ja työnjohtajalta saaduissa ohjeissa ja opastuksessa olisi kehittämisen varaa. Työntekijät toivovat myös enemmän palautetta tehdystä työstä. Työntekijäkokemuksen kehittämiseksi työntekijät ovat esittäneet, että viestintää työpaikalla tulisi kehittää.