Renkaan pinnan Cut & Chip -kulumista analysoivan ICCA-laitteen menetelmäkehitys
Niemi, Johanna (2025)
Niemi, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015434
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Nokian Renkaat Oyj:n kanssa. Työn toiminnallinen osuus suoritettiin yhtiön tuotekehityslaboratoriossa Nokialla. Tavoitteena oli luoda uudelle ICCA-laitteelle (Instrumented Cut & Chip Analyzer) menetelmä renkaan pinnan Cut & Chip -kulumisen (CC) analysointia varten. Laitteen käyttöönoton myötä kenttätestauksen rinnalle saadaan nopea ja edullinen tapa CC-kulumisen tutkimiseen. CC-kulumisella tarkoitetaan kulumisprosessia, jossa epätasaisilla ajoalustoilla käytettävien renkaiden pintaan syntyy ensin viiltoja, joiden kasvun myötä pinnasta irtoaa lopulta paloja.
Työssä määritettiin ICCA:n käyttöä varten standardiparametrit kahdelle renkaan pintasekoitukselle. Standardiparametreilla testataan kyseisiä sekoituksia tuotekehitystöissä. Pintasekoituksista valmistettiin näytteitä, joita testattiin ICCA:lla useilla eri parametriyhdistelmillä. Testeissä käytettiin rasituksen aiheuttavan iskurin voiman ja kontaktiajan eri yhdistelmiä. Testeistä saatujen tulosten analysoinnin ja näytteiden visuaalisen tarkastelun perusteella määritettiin sopivat standardiparametrit menetelmiksi ICCA:lle.
Eri parametriyhdistelmillä tuli esiin selkeitä tuloseroja ja näytteissä visuaalisesti havaittavia kulumiseroja. Standardiparametreiksi valittiin parametriyhdistelmät, joilla näytteisiin saatiin selkeä kuluminen ja joilla ICCA:n tulos, P-arvo (propensity), oli tuotekehitystöiden analysoinnin kannalta sopivin. Näin valituilla standardiparametreilla testaamalla mahdollistetaan CC-kulumistason muutosten havaitseminen sekoitusten kehitystöiden tuloksissa ja siten saadaan varmuutta parhaan sekoitusversion valintaan. Huomioonotettavana asiana testauksissa ilmeni hajontaa rinnakkaisten näytteiden tuloksissa.
Standardiparametreilla testaamalla saadaan pintasekoitusten kehitystöissä eri kehitysversiot CC-kulumisen osalta paremmuusjärjestykseen. Jatkossa kaikille epätasaisilla alustoilla käytettävien renkaiden pintasekoituksille voidaan tehdä samanlainen testiparametrien määritys. Tulevaisuudessa on myös tärkeää selvittää ICCA-testien ja kenttätestien välinen korrelaatio. Tätä opinnäytetyötä varten tehdyt testit tuottivat paljon tietoa ja mittaustuloksia ICCA:lla tapahtuvasta CC-kulumisesta eri voimilla ja kontaktiajoilla, ja ne toimivat hyvänä tietopohjana tuleviin CC-kulumisen tutkimuksiin.
Työssä määritettiin ICCA:n käyttöä varten standardiparametrit kahdelle renkaan pintasekoitukselle. Standardiparametreilla testataan kyseisiä sekoituksia tuotekehitystöissä. Pintasekoituksista valmistettiin näytteitä, joita testattiin ICCA:lla useilla eri parametriyhdistelmillä. Testeissä käytettiin rasituksen aiheuttavan iskurin voiman ja kontaktiajan eri yhdistelmiä. Testeistä saatujen tulosten analysoinnin ja näytteiden visuaalisen tarkastelun perusteella määritettiin sopivat standardiparametrit menetelmiksi ICCA:lle.
Eri parametriyhdistelmillä tuli esiin selkeitä tuloseroja ja näytteissä visuaalisesti havaittavia kulumiseroja. Standardiparametreiksi valittiin parametriyhdistelmät, joilla näytteisiin saatiin selkeä kuluminen ja joilla ICCA:n tulos, P-arvo (propensity), oli tuotekehitystöiden analysoinnin kannalta sopivin. Näin valituilla standardiparametreilla testaamalla mahdollistetaan CC-kulumistason muutosten havaitseminen sekoitusten kehitystöiden tuloksissa ja siten saadaan varmuutta parhaan sekoitusversion valintaan. Huomioonotettavana asiana testauksissa ilmeni hajontaa rinnakkaisten näytteiden tuloksissa.
Standardiparametreilla testaamalla saadaan pintasekoitusten kehitystöissä eri kehitysversiot CC-kulumisen osalta paremmuusjärjestykseen. Jatkossa kaikille epätasaisilla alustoilla käytettävien renkaiden pintasekoituksille voidaan tehdä samanlainen testiparametrien määritys. Tulevaisuudessa on myös tärkeää selvittää ICCA-testien ja kenttätestien välinen korrelaatio. Tätä opinnäytetyötä varten tehdyt testit tuottivat paljon tietoa ja mittaustuloksia ICCA:lla tapahtuvasta CC-kulumisesta eri voimilla ja kontaktiajoilla, ja ne toimivat hyvänä tietopohjana tuleviin CC-kulumisen tutkimuksiin.