Talotekniikan oppimisympäristön suunnittelu
Collander, Pasi (2025)
Collander, Pasi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504025475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504025475
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätarkoituksena on antaa ajatuksia siitä, kuinka yhdistää putkiasennuksen harjoitustyöt ja tietopuolinen oppiminen siten, että ammattiin valmistuvat sekä mahdollisesti jatko-opintoihin suuntaavat saisivat riittävän ymmärryksen ja käytännön työtaidon. Työ rajattiin koskemaan lähinnä uusiutuvia energialähteitä. Haasteena on se, että LVI-alalla on suuri määrä erilaisia määräyksiä ja ohjeita siitä, kuinka saavutetaan turvallinen ja laadukas asennus. Tämä vaatii asioiden ja kokonaisuuksien ymmärtämistä. Unohtamatta, että osalla opiskelijoista on ajatus ammattikorkeakoulutukseen (AMK).
Opinnäytetyö on pyritty tekemään siten, että oppilaitoksen käytettävissä olevat työtilat saataisiin hyödynnettyä isompiin kokonaisuuksiin, eikä vain opeteltaisi yksittäistä asentamista.
Työn toteuttamisessa oli suuri merkitys henkilökohtaisella n. 15 vuoden opettajakokemuksella talotekniikan opettamisessa sekä aikuis- että nuorisokoulutuksessa. Pääpaino oli lämmitysjärjestelmien, ja siinä lähinnä uusiutuvien energialähteiden, hyödyntämiseen vesikeskuslämmityksessä.
Varsinaisten asennustehtävien lisäksi työ sisältää vinkkejä muutamaan peruslaskelmaan, joita voidaan tehdä haastavammiksi opiskelijan kykyjen mukaisesti ja tulevaisuuden opiskeluja ajatellen.
Opettajan työn helpottamiseksi työ sisältää paljon erilaisia taulukoita ja kaavoja, joita voi käyttää opetuksessa.
Opinnäytetyö on pyritty tekemään siten, että oppilaitoksen käytettävissä olevat työtilat saataisiin hyödynnettyä isompiin kokonaisuuksiin, eikä vain opeteltaisi yksittäistä asentamista.
Työn toteuttamisessa oli suuri merkitys henkilökohtaisella n. 15 vuoden opettajakokemuksella talotekniikan opettamisessa sekä aikuis- että nuorisokoulutuksessa. Pääpaino oli lämmitysjärjestelmien, ja siinä lähinnä uusiutuvien energialähteiden, hyödyntämiseen vesikeskuslämmityksessä.
Varsinaisten asennustehtävien lisäksi työ sisältää vinkkejä muutamaan peruslaskelmaan, joita voidaan tehdä haastavammiksi opiskelijan kykyjen mukaisesti ja tulevaisuuden opiskeluja ajatellen.
Opettajan työn helpottamiseksi työ sisältää paljon erilaisia taulukoita ja kaavoja, joita voi käyttää opetuksessa.