Varhaiskasvatuksen sosionomin ammatillinen vuorovaikutus : toimintamalli avoimeen kasvatusyhteistyöhön
Koppala, Tanja; Suominen, Mervi (2025)
Lataukset:
Koppala, Tanja
Suominen, Mervi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504025519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504025519
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena on tukea varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien välistä kasvatusyhteistyötä sekä henkilöstön ammatillista vuorovaikutusta. Kehittämistehtävänämme oli kehittää Loimaan kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillista vuorovaikutusta sekä luoda toimintamalli avoimeen kasvatusyhteistyöhön.
Tietoperustan keskeisiä teemoja ovat varhaiskasvatuksen sosionomin ammatillinen osaaminen kasvatusyhteistyössä, huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö, ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus.
Kehittämismenetelminä käytimme huoltajille tehtävää kyselyä sekä varhaiskasvatuksen henkilöstölle toteutettua työpajaa ideariihen muodossa. Kehittämistyömme tuotokseksi muodostui toimintamalli avoimeen kasvatusyhteistyöhön, joka sisältää varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillisen vuorovaikutuksen kehittämisen työkaluja.
Toimintamallissamme on vuorovaikutukseen liittyvät huoneentaulut,
täytettäviä lomakkeita kasvatusyhteistyön parantamiseksi sekä KUKIPASO-malliin perustuvat toimintaohjeet ristiriitatilanteisiin.
Tietoperustan keskeisiä teemoja ovat varhaiskasvatuksen sosionomin ammatillinen osaaminen kasvatusyhteistyössä, huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö, ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus.
Kehittämismenetelminä käytimme huoltajille tehtävää kyselyä sekä varhaiskasvatuksen henkilöstölle toteutettua työpajaa ideariihen muodossa. Kehittämistyömme tuotokseksi muodostui toimintamalli avoimeen kasvatusyhteistyöhön, joka sisältää varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillisen vuorovaikutuksen kehittämisen työkaluja.
Toimintamallissamme on vuorovaikutukseen liittyvät huoneentaulut,
täytettäviä lomakkeita kasvatusyhteistyön parantamiseksi sekä KUKIPASO-malliin perustuvat toimintaohjeet ristiriitatilanteisiin.