Toimittajalaadun kehittäminen hitsauksen laadunhallinnan keinoin
Polvi, Toni (2025)
Polvi, Toni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504025507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504025507
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Wärtsilä OYJ:n alihankintaketjun hitsauksen laadunhallinnan osa-alueita. Tarkastelu tehtiin alihankkijoiden eli toimittajayritysten toimittamien asiakirjojen pohjalta. Kaikki asiakirjat käytiin yksityiskohtaisesti läpi ja haettu tieto kerättiin yhteen.
Asiakirjoista saatua tietoa verrattiin kansainvälisten sekä kansallisten hitsauksen laadunhallintaa koskevien standardeihin. Lisäksi saatu tieto tarkasteltiin Wärtsilän omien laatuvaatimusten pohjalta.
Asiakirjoista saatujen tietojen perusteella voitiin todeta, että Wärtsilän vaatimukset olivat riittävät, mutta niiden seuranta ei ollut tarvittavalla tasolla. Tämän johdosta projekti viivästyi ja jouduttiin toteuttamaan kalliita korjaustoimenpiteitä. Asiakas sai korjausten jälkeen hyväksytyt tuotteet.
Tehdyn tarkastelun pohjalta nousi esiin kehitysehdotuksia, joilla laatua saataisiin mahdollisesti yhtenäisemmäksi sekä vaatimusten mukaiseksi. Laadunhallinnan parantamiseksi tulisi jatkossa kouluttaa enemmän henkilökuntaa ja yhtenäistää dokumentaatiota.
Asiakirjoista saatua tietoa verrattiin kansainvälisten sekä kansallisten hitsauksen laadunhallintaa koskevien standardeihin. Lisäksi saatu tieto tarkasteltiin Wärtsilän omien laatuvaatimusten pohjalta.
Asiakirjoista saatujen tietojen perusteella voitiin todeta, että Wärtsilän vaatimukset olivat riittävät, mutta niiden seuranta ei ollut tarvittavalla tasolla. Tämän johdosta projekti viivästyi ja jouduttiin toteuttamaan kalliita korjaustoimenpiteitä. Asiakas sai korjausten jälkeen hyväksytyt tuotteet.
Tehdyn tarkastelun pohjalta nousi esiin kehitysehdotuksia, joilla laatua saataisiin mahdollisesti yhtenäisemmäksi sekä vaatimusten mukaiseksi. Laadunhallinnan parantamiseksi tulisi jatkossa kouluttaa enemmän henkilökuntaa ja yhtenäistää dokumentaatiota.