Ääniassettien järjestelmällinen hallinta pelinkehityksessä
Mela, Jaakko (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504035542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504035542
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa pelin kehitykseen järjestelmällinen audioassettien hallintatyökalu, missä käytetään selkeää assettien nimeämismallia, ja joka ottaa huomioon peliprojektissa käytettävän audioväliohjelmiston. Toteutus toimii myös audioprojektin hallintatyökaluna, josta voidaan seurata audioassettien kehitysvaiheita sekä niiden tekemiseen käytettyä aikaa.
Työn tilaaja on Normogames Oy, joka on vuonna 2022 Kotkassa perustettu pelistudio. Normogames Oy on julkaissut kolme peliä ja on tämän työn kirjoitusvaiheessa kehittämässä neljättä peliään. Koska tilaajalla ei ole aiempaa kokemusta audioväliohjelmistoista, on tämän työn tarkoituksena myös antaa tilaajalle käsitys Wwise- ja FMOD-audioväliohjelmistojen toiminnasta.
Työssä käsitellään peliaudion perusteita ja tarkastellaan sen merkitystä osana pelisuunnittelua. Erityinen painopiste on adaptiivisuudessa ja sen vaikutuksessa audiototeutuksen suunnitteluun. Lisäksi työssä käsitellään peliaudion pääkategoriat, jotka ovat ääniefektit, musiikki, puhe ja miksaus. Kunkin kategorian kohdalla perehdytään niiden rooliin ja käyttötarkoituksiin pelin äänimaa ilmassa.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui Google Sheets -pohjainen hallintatyökalu, joka ottaa huomioon peliaudion eri kategoriat, audion implementoinnin ja muistin käytön. Työssä sovelletaan Hexany Audion assettien nimeämistyyliä. Tulokset ja johtopäätökset -osion mukaan toteutettu työkalu vastaa tilaajan tarpeita ja on helposti hyödynnettävissä myös muissa tilaajan peliprojekteissa. Tämä työ on myös helposti muokattavissa, vastaamaan entistä paremmin Normogames Oy:n tarpeita.
Työn tilaaja on Normogames Oy, joka on vuonna 2022 Kotkassa perustettu pelistudio. Normogames Oy on julkaissut kolme peliä ja on tämän työn kirjoitusvaiheessa kehittämässä neljättä peliään. Koska tilaajalla ei ole aiempaa kokemusta audioväliohjelmistoista, on tämän työn tarkoituksena myös antaa tilaajalle käsitys Wwise- ja FMOD-audioväliohjelmistojen toiminnasta.
Työssä käsitellään peliaudion perusteita ja tarkastellaan sen merkitystä osana pelisuunnittelua. Erityinen painopiste on adaptiivisuudessa ja sen vaikutuksessa audiototeutuksen suunnitteluun. Lisäksi työssä käsitellään peliaudion pääkategoriat, jotka ovat ääniefektit, musiikki, puhe ja miksaus. Kunkin kategorian kohdalla perehdytään niiden rooliin ja käyttötarkoituksiin pelin äänimaa ilmassa.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui Google Sheets -pohjainen hallintatyökalu, joka ottaa huomioon peliaudion eri kategoriat, audion implementoinnin ja muistin käytön. Työssä sovelletaan Hexany Audion assettien nimeämistyyliä. Tulokset ja johtopäätökset -osion mukaan toteutettu työkalu vastaa tilaajan tarpeita ja on helposti hyödynnettävissä myös muissa tilaajan peliprojekteissa. Tämä työ on myös helposti muokattavissa, vastaamaan entistä paremmin Normogames Oy:n tarpeita.