Laadunhallintajärjestelmän ISO 9001 -standardointi : Nykytila-analyysi
Nahkuri, Tiina (2025)
Nahkuri, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504035564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504035564
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia työn toimeksiantajalle nykytila-analyysi sen sisäisistä, valituista toiminnoista sekä suhteessa sen omaan laadunhallintajärjestelmän kuvaukseen että ISO 9001 standardin vaateisiin. Työn käytännön osuus toteutettiin projektimaisena selvitystyönä toimeksiantajan eri vastuutahojen ja toimintojen kanssa loppuvuoden 2024 aikana.
Työ toteutettiin päiväkirjamuotoon, jonka katsottiin tukevan sekä reflektiivistä asiantuntijuuden kehittymisen kuvausta että opinnäytteen toiminnallista etenemistä. Alkuperäistä päiväkirjaa on tiivistetty sekä pyrkien tuomaan esiin keskeisimpien teemojen asiankohdat ja pohdinnat niihin liittyen että jättäen julkaistavan työn ulkopuolelle toimeksiantajan organisaation toiminnasta salassa pidettäväksi tai työn kannalta epäolennaiseksi katsottu sisältö.
Yritykset tavoittelevat laadunhallintajärjestelmänsä ISO 9001 -standardointia muun muassa sen kansainvälisen arvostuksen tuoman mahdollisen kilpailuedun vuoksi. ISO 9001 -standardoinnin ja TQMS-laadunhallintajärjestelmän vaikutukset yrityksen tuloksellisuuteen ovat olleet suosittuja tutkimuksen aiheita jo vuosikymmenien ajan. Vaikka tulokset suorista hyödyistä yrityksen tuloksellisuuteen ovat lähes poikkeuksetta risti-riitaisia, voidaan ISO 9001 -standardointia pitää epäsuorien vaikutustensa (mm. tehokkuuden kasvu, yleisen laadullisen uskottavuuden kehittyminen ja prosessien selkeyttämisen tuoma henkilöstön parempi viihtyvyys) ansiosta panostukseltaan kannattavana toimena.
Valmistuessaan nykytila-analyysin todettiin vastaavan sille asetettuja tavoitteita. Lisäksi työssä saavutettiin mm.; organisaation eri toimintojen vastuutahoille itselleen osaamista kontaktipintoihinsa organisaation laadunhallinta-järjestelmään liittyen, laadunhallintajärjestelmän toiminnasta vastaavalle osastolle kuvaa organisaation sisäisistä prosesseista ja rajapinnoista eri toimintojen välillä ja yrityksen johtoryhmälle kuvaa organisaation toiminnoista, niiden kyvykkyydestä ja nykytilanteesta laadunhallintajärjestelmän standardoinnin tavoitteen suhteen.
Työ päättyi nykytila-analyysin valmistumiseen projektin muilta osin edetessä toimeksiantajan organisaatiossa. Työn valmistumisen jälkeen toimeksiantaja etenee vuoden 2025 aikana 1.auditointiin, 2.auditointiin, mahdollisesti tavoiteltuun standardin vastaanottamiseen ja sen jälkeiseen jatkuvan kehittämisen ja standardin toteutuksen seurannan vaiheeseen.
Työ toteutettiin päiväkirjamuotoon, jonka katsottiin tukevan sekä reflektiivistä asiantuntijuuden kehittymisen kuvausta että opinnäytteen toiminnallista etenemistä. Alkuperäistä päiväkirjaa on tiivistetty sekä pyrkien tuomaan esiin keskeisimpien teemojen asiankohdat ja pohdinnat niihin liittyen että jättäen julkaistavan työn ulkopuolelle toimeksiantajan organisaation toiminnasta salassa pidettäväksi tai työn kannalta epäolennaiseksi katsottu sisältö.
Yritykset tavoittelevat laadunhallintajärjestelmänsä ISO 9001 -standardointia muun muassa sen kansainvälisen arvostuksen tuoman mahdollisen kilpailuedun vuoksi. ISO 9001 -standardoinnin ja TQMS-laadunhallintajärjestelmän vaikutukset yrityksen tuloksellisuuteen ovat olleet suosittuja tutkimuksen aiheita jo vuosikymmenien ajan. Vaikka tulokset suorista hyödyistä yrityksen tuloksellisuuteen ovat lähes poikkeuksetta risti-riitaisia, voidaan ISO 9001 -standardointia pitää epäsuorien vaikutustensa (mm. tehokkuuden kasvu, yleisen laadullisen uskottavuuden kehittyminen ja prosessien selkeyttämisen tuoma henkilöstön parempi viihtyvyys) ansiosta panostukseltaan kannattavana toimena.
Valmistuessaan nykytila-analyysin todettiin vastaavan sille asetettuja tavoitteita. Lisäksi työssä saavutettiin mm.; organisaation eri toimintojen vastuutahoille itselleen osaamista kontaktipintoihinsa organisaation laadunhallinta-järjestelmään liittyen, laadunhallintajärjestelmän toiminnasta vastaavalle osastolle kuvaa organisaation sisäisistä prosesseista ja rajapinnoista eri toimintojen välillä ja yrityksen johtoryhmälle kuvaa organisaation toiminnoista, niiden kyvykkyydestä ja nykytilanteesta laadunhallintajärjestelmän standardoinnin tavoitteen suhteen.
Työ päättyi nykytila-analyysin valmistumiseen projektin muilta osin edetessä toimeksiantajan organisaatiossa. Työn valmistumisen jälkeen toimeksiantaja etenee vuoden 2025 aikana 1.auditointiin, 2.auditointiin, mahdollisesti tavoiteltuun standardin vastaanottamiseen ja sen jälkeiseen jatkuvan kehittämisen ja standardin toteutuksen seurannan vaiheeseen.